Derfor styrtet helikopteret i tankbilen

Derfor styrtet helikopteret i tankbilen
Derfor styrtet helikopteret i tankbilen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var manøvrering i lav hastighet som førte til at et helikopter styrtet og landet på taket til en tankbil på Rudskogen i Rakkestad i oktober.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Leserbilde
Helikopteret landet opp-ned på en tankbil i det dramatiske sammenstøtet.

Foto: Christian Solberg

Dette kommer fram i den foreløpig rapporten til Havarikommisjonen.

Ulykken skjedde på ettermiddagen den 29. oktober på Rudskogen industriområde.

Helikopteret begynte å dreie ukontrollert mot høyre da fartøysjefen gjorde en høyre sving fra over to meter over bakken, og roterte to ganger før det havnet på taket av en tankbil lastet med 7.000 liter diesel.

Havarikommisjonens undersøkelser av helikopteret har ikke avdekket noe som tyder på at kontrolltapet skyldtes teknisk svikt. Havarikommisjonen tror derimot at den uventede dreiningen kan ha oppstått som følger av tap av halerotoreffektivitet (LTE). Dette kan oppstå ved manøvrering i lav hastighet på alle konvensjonelle helikoptertyper.

– Havarikommisjonen vil anbefale at alle helikopterflygere kritisk vurderer sin egen forståelse av LTE og repeterer hvordan dette kan unngås, skriver kommisjonen i sin rapport.

Helikopteret ble totalskadd, mens de tre om bord kom fra ulykken med lettere skader. (©NTB)

Relaterte saker:

Helikopter styrtet i tankbil