Flyforbud for Dash 8-Q 400-fly etter havari

Flyforbud for Dash 8-Q 400-fly etter havari
Flyforbud for Dash 8-Q 400-fly etter havari
Artikkelen fortsetter under annonsen

Luftfartsmyndighetene i Skandinavia har utstedt flyforbud for alle fly av typen Dash 8-Q 400 etter at et SAS-fly av denne typen havarerte på Kastrup utenfor København lørdag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
På bakken

Alle Dash 8-fly har fått flyforbud. Her SAS-flyet som i dag måtte nødlande på Kastrup i København.

Foto: Scanpix

Flyet kom fra Bergen og havarerte under nødlanding på Kastrup lørdag ettermiddag. Understellet på flyet knakk under nødlandingen.

Flyet hadde 40 passasjerer, deriblant to barn, og en besetning på fire om bord. Men ingen kom fysisk til skade i ulykken, og alle kunne evakueres uten problemer, opplyser politiet i København.

Dash 8-maskinen hadde 40 passasjerer, deriblant to barn, og en besetning på fire om bord. Men ingen kom fysisk til skade i ulykken, og alle kunne evakueres uten problemer, opplyser politiet i København.

Ifølge kommunikasjonssjef i det danske Statens Luftfartsvæsen, Thorbjørn Ancker, skal alle Dash 8-fly av typen Q 400 i Norge, Sverige og Danmark bli på bakken inntil videre.

– En del av flyene er i øyeblikket på vingene rundt om i Europa, men når de lander, får de inntil videre ikke lov å lette igjen, sier Anker til Ritzau.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hjulet ikke ute

Flyet tok av fra Bergen klokka 12.30, og skulle etter planen lande på Kastrup klokka 14.25, men fikk problemer underveis. Det ble slått full alarm like før klokka halv fem, og et stort antall ambulanser og brannbiler kom til flyplassen og store deler av den ene rullebanen ble skumlagt.

Etter å ha sirklet over flyplassen i nesten to timer, nødlandet flymaskinen. Øyenvitner forteller til danske medier at det så ut som om høyre landingshjul ikke ble felt ut før landing. En av passasjerene om bord i flyet tok bilde med mobilkamera gjennom vinduet, og bildet viser at det høyre hjulet sitter fast i luken og ikke blir felt helt ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da flyet landet, la det seg umiddelbart over på siden og skled deretter ut av rullebanen.

Mange ulykker

– Vi fikk alarm klokken 16.25 om at et fly var på vei ned. Det var en såkalt standby-3-alarm, som betyr alvorlige problemer. Klokken 16.53 landet flyet. Det knakk sammen på høyre side og la seg på høyre vinge på grunn av problemer med understellet, sier vaktleder Tommy Keil til danske TV 2 News.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dermed er det snakk om eksakt samme ulykke som da et Dash 8-fly fra SAS måtte nødlande i Ålborg 9. september. Siden da har det vært minst åtte tilsvarende ulykker i Europa med denne typen fly.

Thorbjørn Ancker kaller havariene til Dash-serien fullstendig unikt.

– Det må være første gang i verdenshistorien at man opplever tre havarier med så korte mellomrom som alle har tilknytning til landingshjulene. Det er unikt i flyhistorien, særlig siden ett av kravene for å få flyene på vingene igjen etter uhellene i september, var en grundig undersøkelse og renovering av understellskonstruksjonen, sier han. (©NTB)