Meny

Dash 8-fly fra SAS havarerte i København

Dash 8-fly fra SAS havarerte i København
Dash 8-fly fra SAS havarerte i København

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Et SAS-fly av typen Dash 8 – Q400 på vei fra Bergen havarerte på Kastrup utenfor København lørdag ettermiddag. Understellet på flyet knakk under nødlandingen.
Ny skummel ulykke

Et SAS-fly av typen Dash 8 Q400 på vei fra Bergen til København måtte nødlande på Kastrup lørdag ettermiddag. Understellet på flyet knakk under nødlandingen.

Foto: Claus Bech / SCANPIX

Flyet hadde 40 passasjerer, deriblant to barn, og en besetning på fire om bord. Men ingen kom fysisk til skade i ulykken, og alle kunne evakueres uten problemer, opplyser politiet i København.

Flyet tok av fra Bergen klokka 12.30, og skulle etter planen lande på Kastrup klokka 14.25, men fikk problemer underveis. Det ble slått full alarm like før klokka halv fem, og et stort antall ambulanser og brannbiler kom til flyplassen og store deler av den ene rullebanen ble skumlagt.

– Vi fikk alarm klokken 16.25 om at et fly var på vei ned. Det var en såkalt standby-3-alarm, som betyr alvorlige problemer. Klokken 16.53 landet flyet. Det knakk sammen på høyre side og la seg på høyre vinge fordi understellet brakk, sier vaktleder Tommy Keil til danske TV2 News.

Dermed er det snakk om eksakt samme ulykke som da et Dash 8-fly fra SAS måtte nødlande i Ålborg 9. september, og siden da har det vært minst åtte tilsvarende ulykker rundt om i verden med denne typen fly.

Flyforbud inntil videre

Ifølge kommunikasjonssjef i det danske Statens Luftfartsvæsen, Thorbjørn Anker, skal alle SAS’ Dash 8-fly bli på bakken inntil videre.

Men det er ikke bare SAS som blir rammet av dette. Alle Dash 8-fly blir nå stående på bakken inntil videre.

– En del av flyene er i øyeblikket på vingene rundt om i Europa, men når de lander får de inntil videre ikke lov å lette igjen, sier Anker til Ritzau.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus