Meny

Brennende drivstoff inn i kabinen

Brennende drivstoff inn i kabinen
Brennende drivstoff inn i kabinen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Brennende drivstoff inn i kabinen var hovedårsaken til at fire mennesker omkom og seks fikk alvorlige brannskader i flyulykken på Stord i fjor. Det skriver Havarikommisjonen.

Et fly fra Atlantic Airways var på vei fra Stavanger Lufthavn til Stord Lufthavn Sørstokken tirsdag 10. oktober 2006.

Under landing klarte ikke flygerne å bremse flyet, noe som medførte at flyet rullet utenfor rullebanen. Ferden fortsatte nedover en bratt skråning, og flyet ble påført store skader da det traff trær, lysstolper og store steiner.

Flyet kom i brann, og det fikk fatale konsekvenser på grunn av at brennende drivstoff kom inn i kabinen. Tre passasjerer og et besetningsmedlem omkom i ulykken, mens seks fikk alvorlige brannskader.

Trodde rullebanen var tørr
Besetingen ombord i flyet fikk ikke beskjed om at rullebanen var våt, de la derfor til grunn at den var tørr. Flyet hadde en vekt på 33.557 kg ved landing, mens grensen ved våt rullebane går ved 28.112 kg.

- I forhold til det pilotene hadde grunn til å tro, hadde de lovlig vekt da de gikk inn for landing, sier havariinspektør Birger Andreas Bull til ABC Nyheter, og viser til at pilotene trodde at banen var tørr.

Havariinspektøren forteller at bare oppgis om rullebanen er tørr eller våt, og at det ikke er vanelig å oppgi fuktige baner.

- Hvor viktig fuktigheten på rullebanen var, er umulig å si eksakt, men det hadde en betydning for ulykkens utgang, fastslår havariinspektøren.

Rapporten fra Havarikommisjonen sier ikke noe om hvilke konsekvenser dette hadde for ulykken.

Hjulene ble «kokt»
Under landingen oppstod det noe som omtales som en «damppute» under hovedhjulene, og ifølge rapporten ble gummien på dekkene «kokt». Det ble funnet en mengde rester av den såkalte kokte gummien langs rullebanen.

Ingen av flyets seks såkalte lift spoilere felte seg ut etter landing. Havarikommisjonen har ikke brakt klarhet i hvorfor det ikke skjedde, men Bull sier at det at ikke spoilerne felte seg ut, var hovedårsaken til ulykken, som altså kostet fire mennesker livet.

- Vi mener at dampputen under hjulene hadde en signifikant betydning. Det er litt teknisk komplisert, men sterkt forenklet så oppstod det som en følge av at spoilerne ikke kom ut, sier han.

Fortsetter undersøkelsene

Havarikommisjonen fortsetter sine undersøkelser, men vil ikke si noe om når den endelige rapporten vil foreligge.

- Vi kan ikke datofeste når undersøkelsene er ferdige, fordi vi ikke kan vite hva morgendagen bringer, og det gjenstår en mengde arbeid. Men jeg kan bekrefte at arbeidet går videre med uforminsket styrke.

Oppdatert med kommentarer fra havariinspektør Birger Andreas Bull.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus