Meny

Akkurat som en jomfru

Akkurat som en jomfru

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Madonna undertegnet i forrige uke en kontrakt som sikrer henne mer enn til salt på grøten langt inn i alderdommen. Men er det utelukkende på grunn av det musikalske hun er tidenes mestselgende artist



Ved noen anledninger har jeg spurt kvinnelige bekjente om hva som gjør at de er fans av Madonna. Svaret jeg ofte har fått er svært spesielt; Fordi hun er en så dyktig forretningskvinne.

Altså; det kan forstås dit hen, at når en hører (eller ser) Madonna så går assosiasjonene til at hun er en av de rikeste artistene i verden, og at hun ganske sikkert, mens vi lytter, kan glede seg over at pengene strømmer inn på kontoen.

Vi tenker ikke nødvendigvis på den eller den sangen, eller et bestemt og særpreget musikalsk sound.

Sikrer alderdommen gjennom ny avtaleSikrer alderdommen gjennom ny avtale

Forklaringen på dette kan meget vel ligge i at i majoriteten av den presseomtalen Madonna har fått de siste 10-15 årene, har journalistene skrevet nettopp «Madonna er en meget dyktig forretningskvinne». Uansett om de har omtalt platene hennes, konsertene hennes, filmrollene hennes eller privatlivet hennes.

Jeg kan ikke komme på noen annen artist hvis navn så til de grader forbindes med business. Michael Jackson var en stund en utfordrer på dette feltet, men i dag vil vel de færreste journalister legge vekt på Jacksons merkantile evner...

I forrige uke kom nyheten om at Madonna hadde forlatt Warner Brothers, eierne av selskapet Sire Records, hvis legendariske sjef Seymor Stein oppdaget og signet Madonna for 25 år siden. Madonna har skrevet ny kontrakt med konsertbyrået Live Nation Inc., som skal ta seg av hennes aktivitet de neste ti årene. Altså frem til Madonna nærmer seg seksti år og kan begynne å tenke på avtalefestet pensjon.

Avtalen innebærer at Madonna blir den første artisten ut i Live Nations nye avdeling, Artist Nation. Der skal selskapet ta seg av alle fremtidige prosjekter, inkludert album, konserturneer, salg av effekter (merchandise), fanklubb/hjemmeside, DVD-er, musikkrelaterte TV-opptredener og filmer og samtlige tilstøtende sponsoravtaler.

For dette skal Madonna motta 120 millioner dollar. Hun får 18 millioner dollar i såkalt «sign-on-fee». Altså en ganske dyr autograf om en velger å se det på den måten.

I en kommentar til begivenheten sier Madonna; «Paradigmet i musikkbransjen har skiftet og som artist og forretningskvinne, må jeg følge med på det skiftet. For første gang i min karriere er det slik at måten musikken min kan nå frem til mine fans på er ubegrenset. Jeg har aldri ønsket å tenke på en begrenset måte og med dette nye partnerskapet, er mulighetene endeløse.»

Vi har ikke for vane å være overmåte bekymret for storkapitalens ve og vel, men det er vel ikke utelukket at noen prokuratorer i Live Nation i årene som kommer vil være spesielt opptatt av nettopp Madonnas ve og vel.

For det står ikke til å nekte at et sentralt element i Madonnas eventyrlige suksess har dreid seg om utseende og kropp. Noen vil si at Madonna er verdens beste på å slanke seg. Onde tunger vil sågar si at det er nettopp det Madonna er aller best på. Å slanke seg.

Forretningskvinne eller musiker?Forretningskvinne eller musiker?

Personlig synes jeg det rett og slett er litt trist å være vitne til at Madonna, i en alder av snart femti, kjemper som en løvinne for å fremstå som halvparten av sin egen alder. Man kan spørre seg om hvilke signaler Madonna, med denne umenneskelige innsatsen for sitt eget utseende, sender til alle sine millioner av kvinnelige fans.

Madonna startet sin virksomhet i showbiz som danser, og gjennom hele hennes karriere som artist, har dansen stått sentralt. På tross av at dans er lite overførbart til stereoanlegget eller iPoden, har Madonna solgt over to hundre millioner album, noe som har gjort henne til tidenes mestselgende kvinnelige artist. Mange har likevel problemer med å se storheten i Madonnas musikk.

Joni Mitchell har uttalt følgende: «Hun har banket betydningen av talent ut av arenaen. Hun er en kunstig fremstilt. Hun har tjent mengder av penger og har blitt verdens største stjerne ved å hyre de riktige folkene til å hjelpe seg.»

Etter alt å dømme har Madonna nok en gang lykkes med å få de riktige folkene til å hjelpe seg. Sannelig er de villig til å strekke seg langt for å få vise hjelpsomheten sin.
Les mer Full av fuzz her
Les mer musikk her

Les flere plateanmeldelser her

Les Lyttelua her

Les Retrohue her

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus