Hater «Take On Me»

Hater «Take On Me»
Hater «Take On Me»
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Take On Me» står ikke spesielt høyt i kurs i a-ha-leiren. De synes det er synd at dette er låten folk flest kjenner dem for ute i verden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke lenger så glad i «Take On Me»Ikke lenger så glad i «Take On Me»

Keyboardist Magne Furuholmen avslører overfor det britiske musikknettstedet Music-News at han synes det er synd at a-has største hit «Take On Me» er låten folk flest forbinder bandet med. Han er imidlertid ikke like misfornøyd med at låten er populær.

- Vi har laget bedre sanger. Det er fint å bli gjenkjent, men det er synd at det er på grunn av «Take On Me», sier a-ha til nettstedet.

Magne Furuholmen og Morten Harket representerte a-ha under London BMI Awards tirsdag for å motta pris for nettopp «Take On Me». Låten har ifølge BMI.com vært spilt på amerikansk radio mer enn tre millioner ganger, og ble for dette belønnet med et såkalt «Million-Air»-sertifikat for å ha vært spilt på radio sammenhengende i over 17 år.

«Take On Me» toppet de amerikanske singellistene i oktober 1985, men nådde «bare» andreplass i England. «The Sun Always Shines On TV» er gruppens eneste nummer én hit i Storbritannia, hvor de til nå har hatt 18 singler inne på UK Top 40, den seneste, «Cosy Prisons», så sent som i april 2006.

Solgt 75 millioner plater
Norges største band internasjonalt har i løpet av karrieren sin solgt formidable 75 millioner plater på verdensbasis siden gjennombruddet i 1985, noe som tilsvarer seksten ganger Norges befolkning. Til sammenligning har Madonna solgt 200 millioner enheter, noe som sier litt om dimensjonene til a-has popularitet.