Journalistleder markedsfører Idar Vollvik-bok

Journalistleder markedsfører Idar Vollvik-bok
Journalistleder markedsfører Idar Vollvik-bok
Artikkelen fortsetter under annonsen

Leder av Norsk Journalistlag, Elin Floberghagen, brukes i markedsføringen av boken om Idar Vollvik. Selv ser hun ingen problemer ved det.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Foto:
Vollviks PR-rådgiver har skrevet bok om hvordan media lar seg bruke av Idar Vollvik. Lederen i NJ markedsfører boka. (Scanpix)

Lederen i Norsk Journalistlag, Elin Floberghagen, ser ingen problemer med at hun brukes i markedføringen av boken om Idar Vollvik. Foto: Norsk Journalistlag.Lederen i Norsk Journalistlag, Elin Floberghagen, ser ingen problemer med at hun brukes i markedføringen av boken om Idar Vollvik. Foto: Norsk Journalistlag.

Boken er en historie om hvordan media lar seg bruke av Idar Vollvik og hans PR-rådgiver.

- Jeg ble bedt om å gi en uttalelse til boken. Målet mitt er ikke å bidra til markedsføringen. Det jeg har sagt, og fortsatt mener, er at den reiser viktige problemstillinger, sier Elin Floberghagen til ABC Nyheter.

'Stunts' av Vollvik

Dette er teksten som Floberghagen skrev:

«Sterk og godt fortalt historie om hvor enkelt det kan være å selge inn saker til media. Medias ansvar for kildekritikken og ikke minst for vesentlighetskriteriet settes under stort press når tidsrammene/deadline er knapp og saker blir servert av profesjonelle aktører. Redaksjonene må spørre seg om det er personfokuseringen/kjendiseriet som gjør at slike saker selges så lett inn som her. Samtidig er det klart at en del av historiene har reell nyhetsverdi, langt fra alt er tekstreklame. Problemet er massiviteten og at media svelger alle 'stunts' som iscenesettes av Vollvik og Schrøder.»

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det høres ut som noe jeg har sagt, sa Floberghagen da ABC Nyheter leste opp teksten som brukes i markedsføringen, for henne, og legger til at hun synes det er helt uproblematisk og at det er greit at hun brukes i promoteringen av boken.

- Jeg synes debatten om at det er for enkelt å få saker på trykk er viktig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Helt greit
Lederen i Norsk presseforbund, Per Edgar Kokkvold, synes ikke Floberghagen bekrefter budskapet i boken ved å gi en uttalelse som brukes i markedsføringen.

- Det vil jeg ikke si. Boken setter et kritisk søkelys på pressens rolle da han tjente en milliard med pressens hjelp. Da må Floberghagen kunne si noe relevant om det.

Kokkvold forteller at han har fått tilsendt et eksemplar av boken, sammen med en invitasjon til å si noen ord.

- Hvis jeg hadde hatt noe å si som kunne være av verdi for den offentlige samtale, ville jeg ikke nølt med å gjøre det, selv om det hadde tjent markedsføringen av boken. Men da hadde det vært med vitende og vilje.

Heller ikke Hans Geelmuyden i Geelmuyden.Kiese synes det er problematisk at Floberghagen brukes i markedsføringen av boken.

- Jeg synes det er helt greit, fordi hun stiller seg kritisk til det jeg kaller manipulasjon, sier han i en kommentar.