Vil ha varselutstyr på fiskebåter

Vil ha varselutstyr på fiskebåter
Vil ha varselutstyr på fiskebåter
Artikkelen fortsetter under annonsen

AIS – eller automatisk identifiseringssystem – bør installeres i alle mindre fiskebåter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Remi Teistklub
Lederen i Møre og Romsdal Fiskarlag, Remi Teistklub, ved restene av sjarken som tirsdag kveld kolliderte med en kjemikalietanker utenfor Bud i Romsdal. Foto: Kjell Herskedal / Scanpix

Harøysund (NTB-Kjell Herskedal): Det mener lederen av Møre og Romsdal Fiskarlag, Remi Teistklub. Han er rystet over de to ulykkene med sjarker utenfor Bud i høst, der begge har sannsynligvis krevd liv.

Etter kollisjonen mellom fiskesjarken «Skarbak» og tankeren «Doris» på Buadjupet på Hustadvika tirsdag kveld er 54 år gamle Finn Bertram Evensen fra Straumsjøen i Bø i Nordland fortsatt savnet og trolig omkommet.

Påbudt

Fra 1. januar 2008 er AIS påbudt på alle båter over 24 meter. Teistklub mener at også mindre båter bør ha slikt utstyr, som varsler når to båter er på kollisjonskurs.

Tankeren «Doris» var på vei inn til Elnesvågen for å laste. Den hadde ikke lastet ferdig, slik enkelte tidligere opplysninger har gått ut på. Teistklub ser ikke bort fra at de skarpe lysene fra Ormen Lange-anlegget kan ha redusert nattsynet til utkikkene på «Doris» så mye at de for sent ble oppmerksomme på den lille sjarken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hadde «Skarbak» hatt AIS, ville fiskeren om bord ha blitt varslet om at de to fartøyene var på kollisjonskurs. Slikt er ikke alltid så lett å vurdere når det er helt mørkt, sier Teistklub.

Han mener at AIS er en god og rimelig investering for bedre sikkerhet på sjøen.

Viker ikke

Teistklub vil ikke blande seg bort i skyldspørsmålet i denne kollisjonen, men sier det generelt ofte er slik at større båter har en tendens til å la være å vike for små fiskesjarker, selv om fiskesjarken har retten på sin side. Han sier at både en tanker og en mindre fiskebåt kommer inn i kategorien nyttefartøy, og stiller likt i forhold til vikeplikt.

- Det er mange fiskere som har vært veldig nær ulykker i møte med større båter, sier Teistklub.

Den savnede Finn Bertram Evensen var blant flere nordmenn som overlevde tsunamien i Thailand i 2004.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I et intervju med Dagbladet for to år siden sa han at han lengtet etter sjarken og Lofoten. Han slet med skyldfølelse og dårlig samvittighet etter tsunamien. Han fant terapi på sjøen. Nå er han savnet og trolig omkommet etter kollisjonen på Buadjupet, da han var på vei hjem til Bø etter makrellfiske i Nordsjøen. (©NTB)