Nye klær er ikke rene

Nye klær er ikke rene
Nye klær er ikke rene

Nye klær som henger til salgs i butikkene er ikke rene, men fulle av kjemikalier. Klær som kjøpes på loppemarkedet er faktisk renere fordi kjemikaliene er vasket ut.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Lekkert, men skittent

Undersøkelser viser at det lønner seg å vaske nytt tøy som har hengt til salgs i butikken. Foto: Tom W. Reiersen

Det er i en artikkel utgitt av Forbrukerrådet at de oppsiktsvekkende nyhetene kommer frem. Tester gjort i Sverige viser at selv om det er forbud mot enkelte kjemikalier, finnes disse allikevel i svært mange nye klesplagg. Folk oppfordres til å vaske dem før bruk.

- Det er et forbud og en liste over forbudte kjemikalier i Eurpa, USA og Japan, men i dag fremstilles veldig mye andre steder, sier forsker Sigrid Skjølås til forbrukerportalen.no.

Forbrukerrådet mener at vi må ha mer kunnskap når det gjelder sammenhengen mellom klær, tekstiler og miljø- og helseeffekter. - I tillegg må kjedene stille miljøkrav bakover i produksjonskjeden.

Et av de mest brukte materialene er bomull. Men bomull er også verdens mest sprøytede plante. Fra bomullsmarken til norske kropper går materialet gjennom et uttall av produksjonsledd. Levealderen i bomullsindustrien er 30 år lavere enn i andre land.

Bransjedirektør for mote og sportstøy i Handels- og servicenæringens hovedorganisasjon Leif Olsen er enige i at bransjen har en vei å gå.

- Det er for dårlig merket i dag, men min oppfatning er at de store er bedre på dette enn de små. Men distribusjonskjedene er komplekse, og da hjelper det lite med reglement, sier Olsen til ABC Nyheter.

Olsens erfaring er at det stort sett er innen barneklær at merkingen er effektiv.

- Ellers er det jo ikke snakk om direkte gifter. De fleste stoffene er harmløse, med mindre man er allergisk eller har lav toleranse for enkelte stoffer. De som virkelig er i faresonen er de som arbeider i produksjonen av klærne.

- En av utfordringene for bransjen er at det er svært mange leverandører, og de færreste er eid av bransjeaktørene, sier informasjonssjef Ole Jakob Ytterdal i Varner-gruppen til ABC Nyheter.

- I Varner-gruppen, som blant annet eier Dressmann og Cubus, tar vi dette svært alvorlig. Alle leverandører må signere på våre Etiske Retningslinjer. Varner-gruppen har i samarbeid med Initiativ for Etisk Handel utviklet disse, som blant annet inneholder krav til bruk av stoffer i produksjonsprosessen.

Ytterdal forteller videre at Varner er med i det såkalte Tekstilpanelet som har miljøaspektet rundt klær i omløp høyest på sin agenda. Her har man blant annet diskutert å etablere en egen liste for stoffer som ikke bør brukes i produksjonen av klær alene.

- I tillegg finnes det testrutiner for dette. Leverandørene tester de stoffene de bruker i sin produksjon, og rapporterer til innkjøperne i for eksempel Dressmann. Her ligger EUs lister til grunn for testingen.

På Herkules-senteret i Skien har Varner-eide Cubus nettopp åpnet nytt. Lekkert og delikat henger plaggene på stativer og langs veggen. Merkingen er godt synlig og i og for seg som forventet, men miljømerker mangler.

- Spørsmålet kommer kanskje opp en gang i uka, ikke oftere, sier butikksjef Malin Moen til ABC Nyheter.

- Samtidig ser vi jo at folk blir mer bevisste.

Toppen av miljøbevissthet har folk når de skal kjøpe klær til babyene sine. Hos Cubus er alle plagg av ull merket med EUs miljømerke blomsten.

Hos Forbrukerrådet ønskes økt miljøbevissthet for klær velkommen. - Hvis flere forbrukere etterspør miljømerkede klær, altså klær som er merket med de offisielle miljømerkene Svanen og Blomsten, så vil det bidra til å øke presset på aktørene, sier Sigrid Skjølås til forbrukerportalen.no.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus