Bilbransjen: – Staten straffer dieselbileierne

Regjeringen oppfordret for ett år siden folk til å kjøpe dieselbiler. I år slår den kontra og med høyere avgifter straffer dem som har valgt dieselbiler, mener bilbransjen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Verken administrerende direktør Syver Leivestad i Norges Bilbransjeforbund eller hans kollega Jan Johansen i NAF tar ordet lureri i sin munn, men begge mener at regjeringen sender feil signal til folk.

Og Bellonas Konrad Pütz, som er fagansvarlig for transport, er ikke fornøyd han heller selv om hans utgangspunkt er et annet. Han tviler på at den miljødifferensierte årsavgiften og dieselavgiften monner om man skal nå miljøpolitiske mål.

Skremmer ikke

Fire av fem vil kjøre bil like mye som før selv om dieselprisen skulle øke med så mye som 3-4 kroner per liter, viser en undersøkelse som Norstat har utført for Norsk Petroleumsinstitutt og gjengitt lørdag av NRK.

Regjeringen foreslår en økning av dieselavgiften med 20 øre per liter samt ytterligere generell økning på 2,6 prosent som alt blir tillagt moms før den når bilistene. Det vil si en økning på nærmere 30 øre per liter. Men åtte av ti av de spurte vil kjøre akkurat så mye som før, går det fram av undersøkelsen. Dette er symbolpolitikk fra regjeringens side, sier generalsekretær Inger Lise Nøstvik i Norsk Petroleumsinstitutt.

–20-30 øre er ikke all verden, men prinsipielt synes vi dette er feil. Dette berører familier og næringslivet, som har kjøpt dieselkjøretøyer fordi de forurenser mindre og har lavere avgifter. Nå skrus avgiftene opp under påskudd av at det er miljømessig riktig. Men det kommer ikke miljøet til gode – det blir ikke en millimeter mindre kjøring – det blir bare en ekstra inntekt til staten, sier Syver Leivestad til NTB.

Miljødifferensiering?

Administrerende direktør Jan Johansen i NAF sier det er hyggelig at årsavgiften går ned for mange bileiere som har dieselbiler der fabrikken har montert partikkelfilter.

– Vi opplever det likevel som underlig at regjeringen kaller dette miljødifferensiering når den nye årsavgiften ikke tar noe hensyn til CO2-utslippene, sier Jan Johansen.

Han sier at NAF savner oppfølging av tilrettelegging for mer drivstoffgjerrige og klimavennlige biler. Det er foreslått noen positive grep, men vi er skuffet over de grep som ikke gjøres, sier han.

– Regjeringen hadde en gylden mulighet til ytterligere å forsterke den gode trenden der gjennomsnittsutslippet fra bilene går ned. I stedet velger den å sitte med hendene i fanget – og det er et paradoks, mener Jan Johansen i NAF. (©NTB)

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus