Fem års klagefrist på mobiltelefoner

Fem års klagefrist på mobiltelefoner
Fem års klagefrist på mobiltelefoner
Artikkelen fortsetter under annonsen

Landets mange mobilbrukere kan glede seg – Høyesterett har avgjort at reklamasjonsfristen på mobiltelefoner er fem år.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge elektronikkbransjen er dette den lengste klagefristen på slike produkter i Europa.

I praksis vil det likevel være svært vanskelig å få medhold i en klage på en mobiltelefon som er mer enn fire år gammel, opplyser begge parter i denne konflikten til NTB.

Dommen kan føre til at mobiltelefoner i Norge blir dyrere, sier administrerende direktør Synnøve Bjørke i Elektronikkbransjen.

En seier?

Ved denne dommen har Høyesterett avsagt en dom i samsvar med Oslo tingretts kjennelse fra desember i fjor. Oslo tingrett avgjorde da at mobiltelefoner skal ha en klagefrist på fem år.

Nokia og elektronikkbransjen har stått på den ene siden i denne saken og hevdet at mobiltelefoner er et produkt som ikke er ment å vare i mer enn to år. Forbrukerinteressene ved HELP Forsikring har stått på den andre og har slåss for interessene til 3,4 millioner mobiltelefonbrukere.

Mobiltelefoner har i mange år vært på klagetoppen her i landet, med 6.000 henvendelser til Forbrukerrådet i fjor.

Stiftelsen Elektronikkbransjen anket dommen fra Oslo tingrett i januar i år, men har nå tapt i Høyesterett.

«Tom» reklamasjonsrett

Administrerende direktør Synnøve Bjørke i Elektronikkbransjen sier til NTB at hun er skuffet over dommen på bransjens vegne. Hun sier at dommen kan føre til dyrere mobiltelefoner i Norge, fordi merkostnaden ved en såpass lang særnorsk reklamasjonsrett må dekkes av bransjen selv.

Hun viser til at Høyesterett har bestemt at en mobiltelefon har en levetid på tre til fire år. Dette innebærer at det i praksis vil være vanskelig å vinne fram med en klage på en mobiltelefon som er mer enn fire år gammel.

- Reklamasjonsretten etter tre-fire år er «tom». Forbrukeren har rett til å klage, men vil ikke få medhold. Det blir som å klage på en melkekartong som har gått ut på dato, sier Bjørke.

Fikk rett

Også HELP forsikring innser at i praksis vil ikke noen vinne fram med en klage på en mobiltelefon som er mer enn fire år gammel.

- Det er riktig at det er en «tom» reklamasjonsrett etter fire år, bekrefter advokatfullmektig Tore Strandbakken overfor NTB.

HELP forsikring er tilfreds med å ha vunnet fram med en lengre reklamasjonsrett enn to år. Selskapet mener at Høyesteretts avgjørelse også vil få betydning for reklamasjonstiden for andre typer småelektronikk, som for eksempel kameraer og mp3-spillere.

Direktør Erik Lund-Isaksen i Forbrukerrådet sier at dommen er i tråd med tidligere konklusjoner fra Forbrukertvistutvalget.

- Dommen medfører at du har rett til gratis reparasjon, ny vare eller pengene tilbake i opptil fem år etter kjøp hvis mobilen har en fabrikasjonsfeil, sier Lund-Isaksen.

Kunde klaget

Saken som nå har kommet til en slutt i Høyesterett startet med at Hild Janne Pettersen Dolven i desember 2003 klaget på en Nokia 6100 mobiltelefon som da var litt over to år gammel. Tastaturet fusket.

Telefonen kostet 2.525 kroner. Butikken der hun kjøpte telefonen, hadde gått konkurs, og hun henvendte seg til Nokia Customer Care.

I mars 2006 fikk hun tilbakemelding fra Nokia om at hun hadde reklamert for sent, idet toårsfristen etter forbrukerkjøpslovens paragraf 27 var utløpt. Kravet ble derfor avvist.

Med Høyesteretts dom fredag vil klagefristen være fem år, og reklamasjonsretten vil i praksis være tre-fem år. (©NTB)