Etterforsker SAS-havariene

Etterforsker SAS-havariene
Etterforsker SAS-havariene

Påtalemyndigheten i Stockholm har innledet foreløpig etterforskning etter havariene med SAS' Dash 8 Q400-fly 9. og 12. september i Aalborg og Vilnius.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SAS-havari

Dette flyet havarerte i Aalborg i Danmark. Foto: Henning Bagger/SCANPIX

Stockholm (NTB): Etterforskningen er knyttet til SAS' rolle og mistanken om at flyselskapet kan ha fremkalt fare «for andre personer».

Havariet i Aalborg skjedde sekundet etter at SAS-maskinen hadde landet på vanlig måte. TV-bilder fortalte at hjulunderstellet under høyre vinge knakk sammen bare sekundet etter at flyet landet. Det oppsto skader blant passasjerene da flykroppen tippet over.

Tre dager senere skjedde samme type havari under landing i Vilnius i Litauen. Havarikommisjonen der trakk tirsdag den samme konklusjon som deres kolleger i Danmark har gjort før dem: Havariet skyldes trolig rustdannelse på en vital del i understellet.

SAS-konsernet har registrert 27 fly av typen Dash 8 Q400. Fire av disse opereres av Widerøe mens de øvrige brukes av SAS Sverige og SAS Danmark. Det er konstatert rust ved understellet på flere av disse flyene.

SAS' kommunikasjonsdirektør Hans Ollongren avviser i en pressemelding onsdag at det finnes dekning for påtalemyndighetens mistanke. Men SAS kommer til å samarbeide med påtalemyndigheten i Stockholm og oversende all nødvendig informasjon, sier Ollongren. (©NTB)

Personvernpolicy