110-sone på vei

110-sone på vei
110-sone på vei

Sommeren 2008 kan det bli innført en helt ny fartsgrense i Norge - 110 kilometer i timen. Sjekk hvor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ifølge Tønsberg Blad vil den nye motorveien mellom Horten og Tønsberg, som åpner 26. oktober, bli landets første med 110-sone.

Men utålmodige motorveibrukere må nok ha litt tålmodighet, den unorske fartsgrensen vil sannsynligvis ikke innføres før sommerføret er på plass våren 2008.

Her kan du kjøre fortest

Tre veier aktuelle
- Vi har overlevert en utredning til samferdselsdepartementet, sier Kjell Bjørn Vinje, pressesjef i Statens Vegvesen Vegdirektoratet, til DinSide.

- I denne utredningen foreslår vi innføring av et prøveprosjekt med 110-sone på en eller flere strekninger. Blant de aktuelle strekningene er deler av E18 gjennom Vestfold, sier Vinje.

Han opplyser at også deler av E6 i Østfold og E6 nord for Gardermoen er foreslått som prøvestrekninger for 110-sone.

Test om du klarer førerprøven

Strenge krav
- Det er flere kriterier som må være til stede på strekningene vi foreslår for prøveordningen. Blant annet stilles det strenge krav til midtdelere og veiens bredde. I tillegg bør det etter vårt syn være en betingelse at de aktuelle vegstrekningene er utrustet med variable fartsskilt, opplyser Vinje.

Utredningene fra Statens Vegvesen er oversendt samferdselsdepartementet, som til syvende og sist vil avgjøre om prøveprosjektet blir virkelighet.

Det var samferdselsministeren i den forrige regjeringen, Torhild Skogsholm (Venstre), som i april 2005 ba Vegdirektoratet om å utrede muligheten for å innføre 110-soner i Norge. Dette fordi de fleste trafikkeksperter på den tiden var enige om at innføringen av 100-sonen i sin tid var et vellykket forsøk fra et trafikksikkerhetsmessig synspunkt.

Sjekk hva bilen din er verdt

Vil ikke gi noen dato
– Vi er sammen med Justis- og Miljøvernderpartementet i gang med å vurdere Vegvesenets utredning, sier John Arild Jenssen, avdelingsdirektør og leder av seksjon for trafikksikkerhet og beredskap i Statens Vegvesen Vegdirektoratet.

Jenssen er imidlertid forsiktig i sin uttalelser og kan ikke love at 110-skilt vil være på plass med det første.

- Blant annet er det behov for å foreta ytterligere vurderinger av en del miljøspørsmål knyttet til denne saken, sier Jenssen, som kan opplyse at flere miljøorganisasjoner har vært i kontakt med Miljøverndepartementet i sammenheng med «110-saken».

- Vi må ha alle konsekvenser på plass før vi konkluderer. Og deretter skal eventuelt også politiet og de aktuelle kommunene ha et ord med i laget. Vi har ingen hast med å innføre 110-grenser i Norge, sier Jenssen, som ikke har pålagt seg selv noen konkret tidsplan.

Dermed vil ikke Jenssen bekrefte Tønsberg Blads påstander om at den nye motorveistrekningen mellom Horten og Tønsberg, som åpner 26. oktober, vil få 110-sone allerede våren 2008.


Fortsatt blant «tregingene»

Da DinSide skrev om denne saken i april 2005, mente en svært stor andel av leserne at de beste norske motorveiene ville tåle høyere fartsgrenser. Selv om Norge skulle innføre 110 kilometer i timen på de beste norske motorveiene, vil Norge fortsatt være blant Europas «tregeste» land.


Det store flertallet av våre europeiske naboland har 120- og 130-grenser på sine motorveier. Kun Estland og Sverige har 110-grense, mens Storbritannia har 112 km/t som høyeste fartsgrense (70 miles). Norge er det eneste landet i Europa som i dag praktiserer 100-grense på sine motorveier.

Personvernpolicy