Fjerner alle trafikklysene i sentrum

Fjerner alle trafikklysene i sentrum
Fjerner alle trafikklysene i sentrum

I dag starter en tysk by et interessant eksperiment: Alle byens trafikklys og stoppskilt i sentrum fjernes.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stopp
Det er blitt full stopp for trafikklys i flere europeiske byer (Illustrasjonsfoto: Scanpix)

Idéen stammer fra Nederland og får økonomisk støtte fra EU. Den har fått navnet «Felles område» («Shared Space») og går ut på å ikke skille mellom de trafikkerende, enten det er bilister, syklister eller gående. Håpet er at trafikantene vil føle større ansvarsfølelse og bli mer oppmerksomme på hverandre i trafikken.

Ifølge tradisjonell trafikkplanlegging vil fjerningen av slike hjelpemidler føre til kaos og flere ulykker. Den nederlandske trafikkpionéren Hans Monderman er av en annen oppfatning. I sentrum av byer med saktegående trafikk vil han ha folk til å fokusere på hverandre i stedet for på trafikkskiltene og lysene. Teorien er at dette tvinger frem samarbeidsånden hos både bilister og gående.

Støtte fra offentlige instanser

I den tyske byen Bohmte er eksperimentet startet i en del av byen hvor det passerer rundt 13.500 kjøretøy daglig. Ifølge Reuters dekker EU halvparten av de 1,2 millioner euroene (NOK 9,4 millioner) det koster å fjerne trafikkhjelpemidlene i området. Tiltaket er også støttet av det tyske Samferdselsdepartementet som mener at for mye skilting skaper forvirring.

Mondermans idéer er satt ut i livet i byen Drachten i det nordlige Nederland. Stoppskilt, trafikklys, skilt og veimerking er borte. En lekeplass for barn er også plassert midt i veien for å få bilistene til å sakne farten.

Erfaringene fra Drachten hevdes å være positive. Kun tre av 15 sett med trafikklys er igjen og i et veikryss skal dødstallene ha droppet fra 36 i løpet av en fireårsperiode til to omkomne i løpet av de to årene prosjektet har vært i gang. Dessuten skal byen ha kvittet seg med størsteparten av bilkøene på grunn av bedre flyt i trafikken.

Skepsis

Deutsche Welle melder at de drastiske tiltakene møtes med skepsis fra flere hold, inkludert blant Bohmtes innbyggere. Store kjøretøy passerer daglig i trange sentrumsgater, og gående har nesten forsvunnet fra gatebildet. Lokale myndigheter insisterer likevel på å fjerne alle skilt og gatelys fra sentrum i løpet av de nærmeste to årene.

Ordfører Klaus Goedejohann sier de har som mål å gi byen tilbake til folket. Men tyske eksperter på samferdsel stiller spørsmål ved om dette er et konsept som går an å eksportere over landegrensene.

- Bare fordi det fungerte i Nederland, behøver ikke bety at det vil virke her, mener Werner Koeppe ved Berlins tekniske Trafikkinstitutt.

Personvernpolicy