Berserk-gjeng dro hjem uten Berserk

Berserk-gjeng dro hjem uten Berserk
Berserk-gjeng dro hjem uten Berserk

Etter én uke på glattcelle ble Berserk-kapteinen fraktet ut av Canada. Nå er vikingene hjemme igjen og jubler over at de har taklet Nordvestpassasjen. Men båten står igjen ...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Måtte dra hjem
Fengselsopphold og redningsaksjon til tross - vikingene kom hjem denne uken med seier i blikket. (Illustrasjon: Wild Vikings, Sverre B. Graff)

Jarle Andhøy (29) og mannskapet har måttet forlate skipet «Berserk II» i Cambridge Bay og har returnert til sine respektive hjemland. Drar de tilbake til Nordvestpassasjen, bærer det rett i fengsel.

Andhøy er imidlertid ikke av den typen som grubler for mye over det.

- Vi har vist at vi kan ta opp arven etter Roald Amundsen og kommer hjem med flagget til topps, sier han til ABC Nyheter.

Kapteinen har styrt båten fra Halifax i Canada via Grønland gjennom Nunavut-territoriet til Cambridge Bay hvor det ble full stopp. Den norske båten nådde aldri Alaska.

Eksperter på geografi som ABC Nyheter har vært i kontakt med, mener berserkene egentlig ikke har vært gjennom hele Nordvestpassasjen. Dette bare blåser Andhøy av og sier de har taklet den absolutt vanskeligste delen av ferden.

- Vi har klart å gjennomføre selve flaskehalsen, den som hvalfangerne frykter. Det umulige er gjennomført, sier han.

Advokatfullmektig Nils Jørgen Vordahl har Andhøy som klient. Vordahl mener bestemt at Berserk II har greid å komme seg gjennom hele Nordvestpassasjen.

Den første til å seile gjennom passasjen var den norske oppdageren Roald Amundsen i begynnelsen av forrige århundre. Reisen ble gjennomført på tre år med den lille ombygde fiskebåten Gjøa. Planen til Andhøy var å seile kjølvannet til Otto Sverdrup og polarskipet Fram (bygd av Colin Archer fra Andhøys hjemby Larvik), lenger nord og vest enn «Fram», for deretter å seile i Roald Amundsens kjølvann gjennom Nordvestpassasjen.

Båten står igjen

Båten «Berserk II» har skipskapteinen måtte la være igjen i Cambridge Bay. Tesen om at kapteinen aldri forlater sitt skip virker fjern akkurat nå.

- Den klarer det, Berserk er vant til å jobbe mot alle odds.

Hvordan han skal få den tilbake er usikkert, men han har allerede fått drahjelp av NRKs Nitimen hvor han har annonsert etter et nytt mannskap som må dra over før det blir for mye is.

Blåser friskt

Nordmannen ble kjent da han i en alder av 19 år seilte rundt Kapp Horn i en 27 fot Albin Vega. Men nasjonalt berømt ble han først sammen med Alex Rosén og amerikaneren David Mercy i TV-serien «Berserk til Valhall» som ble sendt på NRK for et par år siden. Den skapte mye oppstyr, blant annet fordi Mercy kom i klammeri med norsk og russisk politi for ulovlig nærkontakt med isbjørn.

Vordahl, som jobber i advokatfirmaet Solbø, forteller at det er et slitent mannskap som returnerte til Norge denne uken. Han har på avstand observert at mannskapet har vandret ut og inn av canadiske fengsler.

I juli ble maskinisten Rune Ohlsgaard og kokken Fredrik Juell arrestert av bevæpnede canadiske politifolk på havnen i Halifax. Årsaken var Ohlsgaards fortid som talsmann for motorsykkelklubben Hell's Angels, Juell hadde tatoveringer og skjegg som gjorde at han kunne assosieres med motorsykkelgjengen, dermed bar det inn i buret med ham også. Kaptein Andhøy foretok deretter en vanskelig avgjørelse: Han dro av gårde uten halve mannskapet for å ha mulighet til å rekke den korte, arktiske sommeren i området. Etter fire dager i fengsel stakk Fredrik Juell tilbake til Norge. Han fløy snart tilbake til Grønland og mønstret på der.

Farlig farvann

Mot slutten av august ble også kapteinen buret inn sammen med flere andre av besetningsmedlemmene. Årsaken var mistanke om forsøk på menneskesmugling, fordi Fredrik Juell hadde kommet tilbake i canadisk farvann uten å melde fra. Det var et annet norsk fartøy som hadde tipset canadisk politi om dette. Andhøy mener det sentrale spørsmålet er om Berserk befant seg i internasjonalt farvann eller på canadisk territorium.

Mens USA ser på Nordvestpassasjen som internasjonalt farvann, hevder Canada at dette er deres område. Skip som vil seile gjennom passasjen må ha tillatelse fra canadiske myndigheter. Canadiske CBC skriver at kaptein Andhøy ble arrestert blant annet fordi de ikke hadde meldt seg som avtalt i Cambridge Bay og Gjøa havn. Andhøy bestrider dette og sier til ABC Nyheter at han hadde meldt fra i Gjøa havn om at de var i transit.

Advokatfullmektig Vordahl tror det hele beror på en misforståelse.

- Det er nok ikke mange mennesker som ferdes i dette området som ikke er canadiske, Jeg tror det er en uvant problemstilling for myndighetene. For å hevde sin suverenitet kan de ha blitt litt faste i håndhevelsen.

Sykdom tvang dem i havn

Sykdom blant et av de andre besetningsmedlemmene gjorde at kapteinen var nødt til å gå til land for å få tak i lege. For å unngå konfrontasjon med canadiske myndigheter, besluttet Andhøy å sette av Juell og en amerikaner på en halvøy før de dro i land.

- Det var nok en tabbe. De burde heller ha brakt Juell til havn og forklart situasjonen, mener Vordahl.

- Men det er jo ikke akkurat en A4-gjeng ombord, humrer han og fortsetter: - Jeg kan forstå at det virker som de har dratt på lykke og fromme, de fremstår utad som ustrukturerte. Men det er mange forberedelser og tanker bak en slik ekspedisjon. Mest fokus har det nok vært på hvordan de skulle takle vær og vind, mindre på byråkratiet.

Han har hatt løpende kontakt med de norske myndighetenes representanter som igjen har kommunisert med canadiske myndigheter. Ifølge Vordahl ble det til slutt bestemt at mannskapet skulle deporteres. Dette skal Jarle Andhøy syntes ha vært greit fordi de da kunne dra videre til Alaska som er under amerikansk jurisdiksjon. Men det ville ikke canadiske myndigheter ettersom de var engstelige for at amerikanerne skulle sende Berserk II tilbake til Canada igjen.

- Dermed fikk Andhøy beskjed om å dra til Grønland. Men han sa at dette kunne han ikke ta ansvaret for på grunn av vær- og isforhold. Han lot båten være igjen, og de ble kjørt av gårde med politieskorte til flyplassen, forteller advokatfullmektigen.

- Det Andhøy sier i denne saken har jeg sympati for. Man bør ha rett til en uskyldig gjennomfart i internasjonalt farvann. Det var aldri deres hensikt å entre canadisk jord, sier Vordahl.

Muggent

Advokatfullmektigen medgir at turen kunne endt langt verre. Det ble satt i gang en massiv leteaksjon etter de to som på øya. De hadde mat og drikke for fire dager, det tok åtte dager før de ble funnet.

- De gikk i over én uke på den øya. Etter to dager begynte brødet å mugne så de la det fra seg. Etter fem dager hentet de det samme brødet fram og lagde suppe på det. De ville ikke jakte på dyr og stusset samtidig litt over alle helikopterne og båtene i området, forteller han.

Fredrik Juell forteller til ABC Nyheter at brødet nok var muggent allerede da de tok det fra båten. Han forteller at de spedde på suppen med råtten servelat, ellers levde de på «energy bars».

- Vi ville ikke drepe dyr, men planla, hvis vi ikke hadde mat igjen etter ti dager, at vi måtte gjøre noe med det, forteller han.

Juell og amerikaneren David Mercy, som blir kalt «Dyrenes konge», sov under åpen himmel. Amerikaneren hevder han kan kommunisere med dyr, men har problemer med grizzlybjørnene.

- Det er det beste dyrelivet jeg har sett i hele mitt liv. Det var ulver og moskuser og bjørner ... ja, jeg har ikke sett makan. Juell forteller at han hver natt sov med pumpehagle i teltet. Etter hvert skjønte de to at det var dem helikopterne og båtene var ute etter. Juell medgir at han ikke var overlykkelig for å gi seg til kjenne.

- Dette er det mest sinnssyke opplegget jeg har vært borte i hele mitt liv.


Hva synes du om Berserk-gjengen? Er de verdige artvtakere til Roald Amundsen? Kommentér nedenfor.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus