Bloggere viser valgtrender

Bloggere viser valgtrender
Bloggere viser valgtrender

Hvilke partier og politiske saker som får mest oppmerksomhet fra bloggsfæren og internettsamfunnet i løpet av valgkampen, kan gi en pekepinn om hvordan valget kan gå.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

FOTO:
Både politikere og vanlige medier blir utfordret av og må forholde seg til nye, sosiale medier. Foto: Scanpix.

I Sverige bidro den aktive sosialdemokraten og bloggeren Magnus Ljungkvist til at en av Moderaternes ministre måtte trekke seg , bare dager etter at hun ble innsatt. I USA har bloggere lenge hatt evnen og viljen til å slå gjennom og å sette dagsorden. Blant annet måtte den kjente ankermannen Dan Rather i CBS News gå da bloggere avslørte at han la frem falske dokumenter om George W. Bush' militære tjenesteperiode under den amerikanske presidentvalgkampen i 2004. Statsviteren og analytikeren Dag P. Svendsen tror at Norge kommer til å følge i USAs fotspor når det gjelder bloggermakt.

- I USA har politiske bloggere lagt premisser for deler av valgkampen, gjennom blant annet å kreve at politikerne stiller til online-debatt. Dette er en liten demokratisk revolusjon, sier Svendsen, og peker på at fra å ha en eksklusiv liten gruppe som kan stille politikerne spørsmål direkte, kan nå hvem som helst stille direkte spørsmål.

Svendsen har startet bloggen Kommunevalg 2007 for å følge med på hva som rører seg i blogger og sosiale medier. Her kan man se hvilke saker som knyttes til hvilke politikere og hvem som får mest omtale.

Påviser trender

Dag P. Svendsen er levende engasjert i politiske fenomener og følger med på hva som bobler i bloggsfæren.Dag P. Svendsen er levende engasjert i politiske fenomener og følger med på hva som bobler i bloggsfæren.

Når bloggere og brukere av sosiale medier skriver om politiske debatter og politikere, produserer de en mengde ord som kan kvantifiseres, struktureres og måles. Dermed kan man få en oversikt over hvilke partier og politiske saker som blir mest diskutert i disse nettsamfunnet. Det engelske ordet «buzz» kan oversettes til summing, eller det folk snakker om akkurat nå.

- Som statsviter så er jeg jo naturlig opptatt av politiske fenomener og syntes et slikt prosjekt hørtes spennende ut da en kamerat foreslo det, forteller Svendsen til ABC Nyheter.

På bloggen publiserer han øyeblikksbilder og trender flere ganger i uken gjennom å hente informasjon fra 10.000-vis av norske blogger. Svendsen mener at det som snakkes om i blogger og nettsamfunn, kan utfylle opinionsundersøkelser i forhold til å påvise trender i samfunnet.

- Analysene handler jo om bloggernes omtale av partier, politikere og saker. Vi tror at det bloggerne omtaler kan påvise trender som også gjelder generelt i samfunnet. Bloggere er jo folk flest, selv om de i dette tilfelle ikke er tilfeldig utvalgt, sier den engasjerte samfunnsviteren.

Svendsen ser i denne omgang først og fremst på hvilke temaer det snakkes mest om, og hvem som er mest omtalt. Ikke på om omtalen er positiv, nøytral eller negativ, men dette håper han å komme tilbake til.

- Jeg håper jeg kan få til en kvantitativ analyse negativ og positiv omtale relatert til de ulike partiene og kandidatene ved stortingsvalget i 2009, sier Dag P. Svendsen, som gjør dette av ren interesse.

Mediene påvirker

Tone Sofie Aglen analyserte medieomtalen fra valget 2005 i sin masteroppgave.Tone Sofie Aglen analyserte medieomtalen fra valget 2005 i sin masteroppgave.

En som har analysert medieinnhold er Tone Sofie Aglen. I sin masteroppgave i statsvitenskap, «Regjeringsslitasje - Tendens eller tilfeldighet?», skriver hun om hvordan mediene bidro til regjeringsslitasjen som førte til regjeringsskiftet ved stortingsvalget i 2005. Hun tror at bloggsfæren og nettsamfunnene kan bidra til å forsterke effekten fra vanlige medier.

- I 2005 var mediene tilbøyelige til å ta opposisjonens side, og fokusere på kritikkverdige forhold og nyheter. De rødgrønne partiene ble framstilt som positive og offensive, regjeringspartiene som slitne og konfliktfylte, forteller hun.

Aglen tror denne tendensen forsterkes gjennom debatter i nettsamfunn og blogger.

- De som deltar i nettdebattene er ofte i opposisjon, mot de som styrer - uansett hvem som styrer, sier hun.

Tone Sofie Aglen kjenner dette på kroppen på flere måter. Hun er nemlig også Senterpartiets ordførerkandidat i Trondheim og har blant annet selv deltatt i nettdebatter. Men blogge gjør hun ikke.

- Det ligger i erkjennelsen av å ikke rekke overalt samtidig, sier hun, men synes utviklingen på nett er spennende å følge med på.

Kritisk blogger

Kristine Løwe er freelance journalist og blogger om nye medier. Hun har liten tro på at en slik kvantitativ analyse kan gi oss en pekepinn på valgresultatene, eller hvorvidt folk er opptatt av politiske saker.

- Titusen treff på ordet utdanning betyr ikke at folk er opptatt av utdanningspolitikk, du er nødt til å sjekke hva som skrives om utdannelse for å få en meningsfull analyse, sier hun.

Men hun mener at bloggsfæren kan være en viktig ressurs for å vite hva folk er opptatt av.

- Blogging er som digitale versjoner av samtalene folk har over kaffekoppen eller halvlitern. Enkelte blir skremt av de som brøler høyest om ting som oppleves som irrelevante for en selv, men bloggsfæren gir et godt speilbilde av hva som opptar folk. Du finner også mange kunnskapsrike og reflekterte samtaler som går mye mer i dybden av et saksområde enn hva vi kan gjøre som journalister, forklarer hun.

- Det er også en fin mulighet for politikere å få kontakt med velgerne sine uten å filtreres gjennom media, sier Kristine Løwe, og legger til at bloggsfæren kan være en veldig stor ressurs for politikere som vil vite hva folk diskuterer.

Kristine Løwe skriver om sosiale medier på bloggen sin.Kristine Løwe skriver om sosiale medier på bloggen sin.

Personvernpolicy