Ungdom får krisehjelp på e-post

Ungdom får krisehjelp på e-post
Ungdom får krisehjelp på e-post

Stadig flere ungdommer bruker e-post for å fortelle om selvmordstanker, depresjoner og vold. Mange synes det er lettere å skrive om problemer enn å bruke telefonen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Både Røde Kors og Mental Helse opplever at stadig mer av kontakten på deres krise- og samtaletjenester skjer via e-post i stedet for på telefonen, skriver Dagsavisen.

I fjor registrerte Røde Kors 30.000 lengre telefonsamtaler med ungdom, mot 3.069 e-poster. Men om kun to til tre år tror organisasjonen at hovedtyngden av ungdommene som henvender seg vil bruke nettet.

Foreningen Mental Helse har fått 2.500 henvendelser per e-post etter at de startet opp sin e-post-tjeneste «Si det med ord» i november i fjor.

– Vi får ofte inn litt tøffere saker per e-post enn via telefonen. Det er lettere for mange å skrive om det som er vanskelig, enn å ta en telefon for å snakke om det, sier informasjonssjef Birgitte Finne Høifødt.

Barneombudet har lagt ned sin telefon på grunn av få henvendelser, og opererer nå utelukkende på nettet i stedet. (©NTB)

Personvernpolicy