Ungdom får krisehjelp på e-post

Ungdom får krisehjelp på e-post
Ungdom får krisehjelp på e-post
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stadig flere ungdommer bruker e-post for å fortelle om selvmordstanker, depresjoner og vold. Mange synes det er lettere å skrive om problemer enn å bruke telefonen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Både Røde Kors og Mental Helse opplever at stadig mer av kontakten på deres krise- og samtaletjenester skjer via e-post i stedet for på telefonen, skriver Dagsavisen.

I fjor registrerte Røde Kors 30.000 lengre telefonsamtaler med ungdom, mot 3.069 e-poster. Men om kun to til tre år tror organisasjonen at hovedtyngden av ungdommene som henvender seg vil bruke nettet.

Foreningen Mental Helse har fått 2.500 henvendelser per e-post etter at de startet opp sin e-post-tjeneste «Si det med ord» i november i fjor.

– Vi får ofte inn litt tøffere saker per e-post enn via telefonen. Det er lettere for mange å skrive om det som er vanskelig, enn å ta en telefon for å snakke om det, sier informasjonssjef Birgitte Finne Høifødt.

Barneombudet har lagt ned sin telefon på grunn av få henvendelser, og opererer nå utelukkende på nettet i stedet. (©NTB)