Egyptisk redaktør tvunget til å gå av

Først ble han i kidnappet, så banket opp og forsøkt ekskludert fra redaktørforeningen. Nå er den frittalende egyptiske avisredaktøren Abd al-Halim Qandil tvunget til å trekke seg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den egyptiske opposisjonspolitikeren har vært kontroversiell i egyptisk politikk helt siden han fra 2003 i sin faste spalte gikk til harde angrep på president Mubarak og sønnen Gamal.

Redaktøren var den første som åpent gikk ut mot det som ses på som presidentens plan for at sønnen skal overta styringen av republikken.

- Jeg var den første som kritiserte presidenten direkte, sier Abd al-Halim Qandil til ABC Nyheter.

- Jeg skrev i spalten min i 2003 at «jeg skammer meg fordi du er president».

- Regimet hevner seg på meg. Før har de nektet meg å skrive i aviser utenfor Egypt. De har kidnappet og banket meg opp, de har satt i gang en etterforskning mot meg for å ha fonærmet presidenten og nå presser de meg til å gå av.

Etter skriveriene begynte redaktørens problemer. Men med sin svært direkte kritikk av regimet har han også fått æren for å ha åpnet rommet for hva som kan sies i egyptisk offentlighet.

I 2006 gikk Qandil fra redaktørstolen i al-Arabi og til Karama. Begge disse avisene er tilknyttet tilhengerne av den tidligere egyptiske presidenten Gamal abd-el Nasser, såkalte nasseristiske partier.

Derfra fortsatte han de svært harde angrepene på president Mubarak og hans familie.

Politisk hevn
De siste vanskelighetene for den kontroversielle redaktøren begynte for tre måneder siden da myndighetene kuttet alle statlige annonser i avisen.

- Det er politisk press som ligger bak, sier Qandil.

Selv om avisen er organ for nasserist-partiet eies Karama av en uavhengig gruppe aksjeeiere. Disse skal ha reagert på at avisen ikke lenger mottar annonser, angivelig på grunn av avisens politiske linje. Aksjeeierne skal også ha reagert på at avisen fokuserte for lite på rent nyhetsstoff.

- Det var bedre for avisen at jeg trakk meg enn at jeg ble tvunget av regimet til å gå av, sier Qandil.

Qandil er også aktiv i den sivile protestbevegelsen Kifaya. I Egypt er de fleste avisene politiske og det er bare et mindretall som ikke tar standpunkt for eller mot det sittende regimet.

Direkte regimekritikk
For fire år siden forekom det ikke personlig kritikk av president Mubarak eller hans familie i egyptiske aviser. I dag er dette standardkost, også i komersielle aviser som ikke har tilknytning til staten.

Regimets tilhengere og enkelte mer moderate kritikere mener i midlertidig at Qandil trekker politikken ned på et skittent nivå med sine svært personlige angrep på presidenten og hans styring av landet.

Enkelte peker også på andre årsaker til redaktørens avgang.

- Qandil mestrer ikke det politiske spillet, sier en kilde i det egytpiske nasseristmiljøet til ABC Nyheter.

- Myndighetene har utnyttet hans dårlige politiske evner ved å legge et hardt press på ham for å få ham til å gå av.

Qandil erkjenner også at det har vært interne uenigheter i redaksjonen av avisen.

Men Qandils tilfelle er ikke enkeltstående. Ukeavisen til den største opposisjonsgruppen i landet, det muslimske brorskapet, ble stengt i fjor. Nylig har også myndighetene tvunget gjennom redaksjonsskifte i avisen til det liberale partiet al-Ghad.

Vold og trusler
November 2004 ble Qandil kidnappet av ukjente gjerningsmenn. Han ble banket opp, strippet og forlatt naken på ørkenveien. Bøllene advarte ham mot å «snakke stygt om de som er bedre enn deg».

Dette skjedde etter at Qandil satte spørsmålstegn ved om myndighetene hadde tatt riktige gjerningsmenn etter terrorangrepenen i Taba 7. oktober samme år.

September 2006 kom han igjen i fokus, da som redaktør i Karama, der han skrev «du gjør meg kvalm» om president Mubarak.

Den regimelojale avisen Rous al-Yousef gikk til harde angrep på redaktøren og forsøkte å få journalistsyndikatet til å sanksjonere ham for hans uttalelser.

Friere presse
Selv om de opposisjonelle i landet ser på Qandils avgang som et tilbakeslag for egyptisk pressefrihet har de senere årene vært preget av mer pressefrihet.

Satelittkanalene, med den arabiske nyhetskanalen al-Jazeera i spissen, gir også langt friere spillerom for opposisjonelle og uavhhengige.

Politiske debatter som aldri kunne vært vist på egyptisk fjernsyn sendes direkte til hele den arabiske verden og opposisjonspolitikerne er flittige gjester i den kuwaitiske kanalens studio i Kairo.

Egypt har også sett en oppsving i kommersielle aviser og TV-kanaler, som gradvis utfordrer myndighetenes TV-monopol.

Økende press på opposisjonen
Bjørn Olav Utvik førsteamanensius ved Universitetet i Oslo med blant annet Egypt og politisk islam som spesialområde. Han er pessimistisk ovenfor sjansene for større pressefrihet og demokrati i landet.

- Dette er en helt typisk sak for hvordan myndighetene bruker ulike metoder for å stoppe ulike stemmer de ikke vil høre, enten ved å forby avise eller sånn som her, ved å presse aviser til å skvise ut en ubehagelig redaktør, sier han.

Han mener mulighetene for en videre demokratisering er små.

- Etter valgene i Egypt og Palestina der islamistene kom til makta, har USA gått tilbake til å støtte de autoritære regimene. Jeg tror det er rimelig å se dette innenfor en ramme der det er visse utvidinger av ytringsfriheten, men hele tida med en trussel om å kappe hodet av de som stikker det for langt fram. Man vil hele tiden hindre at dette blir en virkelig folkebevegelse, mener han.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden