Økomat rocker Øya

Økomat rocker Øya
Økomat rocker Øya

 50.000 porsjoner økologisk mat serveres på tre Øya-dager. 13 tonn råvarer gjør festivalen til Norges største omsetter av økologisk kjøtt.  

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ingrid (t.v.) og Charlotte koser seg med økologisk is på Øya-festivalen. Jentene synes det er synd at man til vanlig bare får tak i isen på Helios-butikker.

– Den er mye bedre enn vanlig is, dette vil vi ha mer av, sier jentene samstemt.

Og køen foran boden til Øystein Skjeveland, Isrosa, bekrefter at isen er populær:

- Bare på torsdag gikk det 150 liter is, og jeg regner med mer i dag. Totalt regner jeg med at det vil gå rundt 650 liter under hele festivalen, sier han fornøyd.

Han har levert økologisk is til Helios i mange år, men håper at flere butikker ønsker produktet hans.

- Etterspørselen er jo her, det kan man jo bare se på køen her. Jeg synes det er kjempebra at Øya har fått til dette, for nå kommer mange festivaler etter og vil ha det samme.

Festivalgjengerne kan ikke unngå å legge merke til miljøprofilen. All mat er økologisk og søppel skal resirkuleres. Matrestene går til kompostering, papir resirkuleres og festivalgjengerne oppfordres til å pante alle de tusener av plastglass som blir brukt under festivalen.

Dette er fjerde året på rad Øyafestivalen serverer økologisk mat til publikum, frivillige og artister.

Initiativet er et samarbeid med Oikos, som er en organisasjon som arbeider for å styrke det økologiske miljøet i Norge. Prosjektet har fått navnet Økorock og har støtte fra Statens Landbruksforvaltning, Fylkesmannen i Oslo og Akershus og Fylkesmannen i Vestfold.

Kjersti Mathiassen er markeds- og medieansvarlig i Oikos og forteller at initiativet startet for fire år siden. Ønsket var at samtlige leverandører av mat i Middelalderparken kun skulle servere økologiske burgere, pizza, nachos, wraps og så videre til festivalgjengerne. I år er det Delicatessen, Gloria Flames, Lunsjboks, Plah, Rustique og Godt Brød som står for denne maten.

Idun Leinås, Oikos’ koordinator på Øya, sier at det virker som om publikum er svært opptatt av at maten som serveres er økologisk.

– En undersøkelse viser at etter den økologiske satsingen på Øya tidligere år, virker det nesten som om publikum har forlangt det i år, og da har vi kommet langt, sier hun.

En vegg av resirkulert glass. Øyafestivalen bygger øko-image. Alle foto: Stian GuldhaugEn vegg av resirkulert glass. Øyafestivalen bygger øko-image. Alle foto: Stian Guldhaug

På den ene veggen på Vikascenen ved utgangen av festivalen, er det laget en installasjon av tomme plastglass. Glassene, som er samlet opp av Natur og Ungdom, gir festivalgjengerne et bra inntrykk av hvor mye søppel som genereres når så mye mennesker samles.

Anne Marte Haugen i Natur og Ungdom forteller at dette er andre året de lager kunst av de tomme plastglassene, som allerede har vært resirkulert før. Festivalen og Natur og Ungdom har hatt et samarbeid om miljøprofilen i flere år nå.

- Publikum kan pante glassene sine og få en krone for dem. Da kan de velge om de vil gi alt eller halvparten til miljøkampen, sier hun.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus