- Mat fra McDonald's smaker best

- Mat fra McDonald's smaker best
- Mat fra McDonald's smaker best

Barna har talt: Mat med McDonald's logo smaker best.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Illustrasjonsfoto

Uansett hva det er, smaker det bedre i en innpakning fra McDonald's. Dette mener førskoleelever i en amerikansk undersøkelse som viser hvor viktig merkevarebygging er for matbransjen. I undersøkelsen fikk unger mellom tre og fem år smake på fem sett med mat, hvor alle settene var helt like. Den eneste forskjellen var hvordan maten var pakket inn: En av emballasjene hadde McDonald's-varemerket på seg, mens de andre var uten den karakteristiske «M»'en, melder CNN.

I undersøkelsen, publisert i tisskriftet Archives of Pedritatics and Adolescent Medicine, var barna klar i sin tale: Maten med M-logoen smakte bedre enn den samme maten uten de gule buene. Forskjellen var særlig stor for pommes frites, der nesten 77 prosent av det unge testpanelet ville ha McDonald's.

- Fancy innpakning selger

Den amerikanske matvarebransen bruker svimlende summer på markedsføring av mat- og drikkevarer til barn. Hvert år går det med over 10 milliarder dollar fra bransjen for å nå de merkevarebevisste smårollingene. Og emballasje er viktig for barna.

- Innpakning kan for unger gjøre et produkt ekstra interessant, og gi status hvis de assosierer det med noe fint. De bitene i konfekteska som har gullinnpakning, er jo alltid de mest populære, sier Frode Søbstad, professor i førskolepedagogikk ved Høyskolen Dronning Mauds minne i Trondheim.

Ronald McDonald er ett av mange markesdføringstriks fra McDonald`s for å nå barna, mener professor i pedagogikk, Frode Søbstad.Ronald McDonald er ett av mange markesdføringstriks fra McDonald`s for å nå barna, mener professor i pedagogikk, Frode Søbstad.

Han mener McDonald's er spekulativ i sin markedføring mot barn.

- McDonald's er knallhard i sin kamp for å nå barna. Ta for eksempel klovnen Ronald som er restaurantens maskot, og «alle barns venn». Dessuten tiltrekkes barna mot den sterke fargebruken på logoen deres. Ungene får med leker i pakkene, og dette spiller også på barns samle-interesse, sier professor Søbstad.

- Norske barn mer kritiske

Undersøkelsen er gjort blant 63 førskoleelever fra amerikanske familier med lav inntekt. Forskerne bak undersøkelsen mener at de ville fått samme resultat i høystatus-familier, mens den norske professoren tror dette er en vesentlig faktor for resultatet:

- McDonald's er veldig billig i USA og populær særlig blant de med lav inntekt. Jeg tror heller ikke vi ville fått samme resultat på en slik undersøkelse i Norge, fordi vi har en større bevissthet rundt sunn mat her, og barn læres opp til å spise riktig helt fra de går i barnehagen.

Tips til «sunne» matleverandører

Gulrøtter og knekkebrød får ligge urørt – det er fast food barna lokkes med for matvareindustriens 10 milliarder dollars-budsjett.
Et interessant funn ved undersøkelsen, var at produkter som melk, eplejuice og gulerøtter også ble oppgitt å smake bedre etter de var stemplet med en McDonald's «M». Så hvem vet- kanskje gåten om hvordan få barn til å spise grønnsaker herved er løst?

- Det er nok ingen tvil om at McDonald's gjennom sin markedsføring har skjønt noe viktig om hvordan man når barn, og jeg ser slett ikke bort fra at det kunne vært en god idé med en mer barne-retta markedsføring av sunne produkter. Ta for eksempel små, sprø gulerøtter: Med den rette innpakningen kunne det blitt mye «kulere» for barna, avslutter Søbstad.

(Forsidefoto: Flickr)

Personvernpolicy