Bush besøkte kollapset bru i Minnesota

Bush besøkte kollapset bru i Minnesota
Bush besøkte kollapset bru i Minnesota

USAs president George W. Bush iakttok den sammenraste brua i Minneapolis både fra luften og bakken under sitt besøk i byen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Senere skulle presidenten etter planen møte familier og ofre for ulykken.

- Vi vil gjenoppbygge brua så raskt som mulig, fastslo presidenten i en uttalelse.

- Folk er avhengig av denne brua for å komme seg på jobb, la han til.

Bush ville ikke si nøyaktig når brua vil være ferdig gjenoppbygd, men han understreket at transportministeren vil lede arbeidet og samarbeide med lokale myndigheter.

Under en helikoptertur over området fikk Bush med egne øyne se elveområdene hvor flere døde fortsatt ligger. Han fikk også se biter av den ødelagte motorveien og knuste biler. På bakken ble amerikanernes president møtt av forvridd metall og betongblokker.

- Under

Samtidig beskriver brannsjef Jim Clack i Minneapolis det som et under at ikke flere omkom i brukollapsen. Foreløpig er fem mennesker bekreftet omkommet, mens åtte er savnet. Men tallet på savnede er usikkert, ifølge den lokale sheriffen Rich Stanek, som viser til at en savnet person fredag dukket opp på jobben sin.

- Jeg trodde det skulle bli mye verre når man ser hvor stor del av brua som falt i vannet, midt i rushtiden, sier Clack.

Av de rundt 100 som ble skadd, er 28 fortsatt på sykehus. Tilstanden for noen av dem er svært kritisk.

Vanskelig søk

Dykkere fortsatte å lete etter biler og omkomne i det grumsete vannet der strømmen er sterk, men bare ett lik ble hentet ut fra ulykkesstedet fredag.

Dykkerne må svømme nesten i blinde og føle seg fram med hendene for å finne og gjennomsøke biler som ligger knust under tunge betongblokker og forvridde stålbjelker. De så flere døde inni bilene, men redningsmannskapene var ikke i stand til å hente dem ut.

Leter etter årsakMyndighetene vet ennå ikke hva som forårsaket ulykken. Ingeniører tror at kombinasjonen av pågående reparasjonsarbeid og sterk trafikk bidro til at brua kollapset, men allerede i 1990 advarte eksperter om at det var alvorlige strukturelle mangler ved brua.

Ingeniørene hadde besluttet å inspisere stålkonstruksjonene under brua og bolte på stålplater for å forsterke bjelkene der de måtte finne sprekker. Men arbeidet ble utsatt mens hull i kjørebanen ble reparert og ny asfalt ble lagt, ifølge Minnesotas guvernør Tim Pawlenty.

- Det kommer til å bli stilt tøffe spørsmål, også av meg, og vi skal finne ut av dette, sier Pawlenty. Han sier at eksperter utenfra blir hentet inn for å granske beslutningen om å utsette reparasjonsarbeidet, men det kan ta år å oppklare ulykken.

Irak-krigen

Den demokratiske kongressrepresentanten Amy Klobuchar fra Minnesota, som bor bare ti kvartaler fra brua, la skylden for ulykken på president Bush og Irak-krigen.

- Vi bruker 500 milliarder dollar i Irak, og hjemme har vi bruer som detter ned. Jeg ser en forbindelse her til alvorlige feilprioriteringer, sa hun.

I Washington bevilget Representantenes hus 1,5 milliarder kroner til å begynne gjenoppbygging av brua og til å dekke utgifter til omlegging av trafikken i Minneapolis-området som følge av at brua er borte.

Ulykken har utløst krav fra mange hold om et skippertak for å gjøre et grundig vedlikeholdsarbeid på USAs stadig mer utdaterte og oppsmuldrende infrastruktur.

I en rapport for to år siden opplyste amerikanske ingeniører at 27 prosent av landets 600.000 bruer regnes for å være foreldet eller strukturelt mangelfulle. (©NTB)

Personvernpolicy