Lost-produsent med mystisk trailer

Lost-produsent med mystisk trailer
Lost-produsent med mystisk trailer

Nett-spekulasjonene svirrer om ny monsterfilm.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Foto/Copyright: Paramount Pictures

Et håndholdt kamera filmer med skjelvende hånd glade, hippe ungdommer i New York. Vi forstår at vi er på avskjedsfest for en «Rob» som skal flytte til Tokyo. Brått høres en fryktelig lyd, lyset går og kaos oppstår. Festdeltagerne stormer opp på taket hvor de får se en stor eksplosjon. Plutselig er vi på gata der en enorm gjenstand kommer flyvende gjennom lufta. Det er hodet til frihetsgudinnen. Skjermen går i sort og i steden for å få navnet på filmen får vi kun vite premieredatoen: 01.18.08.

Hjernen bak «Lost»

Traileren som ble vist før premieren av Transformers i USA i forrige måned har skapt en storm av diskusjoner på nett. Prosjektet har fått kallenavnet «Cloverfield», selv om Paramount Studios som står bak filmen bestemt avviser at dette er den riktige tittelen.

Det er produsenten av tv-seriene «Lost» og «Alias» og regissør av «Mission Impossible 3», J. J. Abrams som er hovedhjernen bak mysteriet.

Før detaljer om filmen ble sluppet gikk diskusjonene var det opphetede diskusjoner på nett om hva den kom til å handle om. Var det en ny Mozilla-blockbuster, eller kanskje hadde filmen hadde en slags intrikat sammenheng med TV-serien «Lost»?

Original markedsføring

Traileren ble raskt lekket på YouTube.com, men Paramount sørget for at linken ble fjernet. Nå kan imidlertid alle som vil se det mystiske filmklippet i mer ordnede former her . Som en del av den originale markedsføringskampanjen har filmen uten navn også fått sin egen nettside hvor det legges ut postkortlignende bilder fra tid til annen. Men det stopper ikke her. En av hovedrolleinnehaverne har også opprettet sin egen profil på myspace.com i følge nettrykter er også «vennene» hans karakterer i filmen.

I tillegg gikk det lenge rykter om at hjemmesiden til den japansk drikken Slusho, skal inneholde ledetråer til filmens plot. Dette har nå blitt avkreftet.

Så dukket den mystiske nettsidene ethanhaaswasright.com opp sammen med en masse andre kloninger.

Netthypen rundt 01.18.08 blir nå sammenlignet med prosjekter som The Blair Witch Project.

Lettet på sløret

Så langt har altså både casting og manus blitt holdt hemmelig, men nå letter J.J Abrams på sløret. I forrige uke avslørte han at det faktisk er snakk om en monsterfilm:

- Jeg vil ha en fantastisk monsterfilm, fortalte den kreative regissøren til de frammøtte på tegneseriefestivalen Comic-com.

- Jeg har villet gjøre en monsterfilm lenge og da jeg var i Japan med min åtte år gamle sønn, ville han kun gå i leketøysbutikker. Vi gikk, og alt vi fant var Godzilla-figurer. Jeg tenkte at vi trenger vårt eget monster. Vi trenger en monsterfilm- ikke som King Kong. Jeg elsker King Kong-King, Kong er elskverdig. Og Godzilla er et sjarmerende monster, men jeg ville ha et monster som er sprøtt og intenst.

Han er smigret over alt oppstusset traileren har skapt.

- Jeg er mer oppglødd over filmen i seg selv enn traileren som har fått en helt fantastisk mottagelse og jeg kan ikke takker dere nok, avsluttet den engasjerte regissøren.

J.J Abrams kunne også bekrefte at det etterhvert vil bli lekket mer informasjon om filmen i form av en fullstendig trailer, plakater og annet materiell. Navnet på filmen vil også bli avslørt ganske snart.

Over før det har startet?

I mellomtiden ser det ut til at den nøye gjennomtenkte markedsføringskampanjen kan ha slått tilbake på prosjektet. Enkelte filmbloggere har begynt å vende seg mot «Cloverfield» og på stadig flere diskusjonsfora uttrykker de sin misnøye.

- How over is 01.18.08, skriver nettstedet chud.com.

- The Cloverfield Marketing Has Me 'Furious', utbryter en skribent ironisk på ropeofsilicon.com i frustrasjon over at Paramount nekter å oppgi navnet på filmen.

Noen kaller spøkefullt prosjektet «The Truth Is I Haven't Come Up With A Name For This Fucking Thing' movie». Ulike parodier på traileren har også dukket opp på YouTube. Her er ett eksempel.

Gull verdt

Misfornøyd bloggere eller ikke, det er liten tvil om at nettkampanjen for filmen uten navn er gull verdt.

Presseansvarlig på UIP som distribuerer Paramount-filmer i Norge, Beate Furmyr, er like spent som resten av verden på hvordan prosjektet kommer til å se ut.

- Vi vet heller ingenting om den filmen enda. Forløpig tror vi at norsk premiere vil være rundt 22 februar. J.J Abrams er full av hemmeligheter og vi har ikke fått vite mer enn det som er lekket på nett, forteller hun til ABC Nyheter.

Furmyr tror at vi kan komme til å se flere slike kampanjer framover.

- Det vi vet er at nettet er stort innen markedsføring av film og at det bare øker. Det er på nett folk henter informasjon om nye filmer og trailere. Dette er helt klart en måte å skape oppmerksomhet på. J.J Abrams er en kreativ nytenkende mann, og hvorfor han har gått ut slik er ikke lett å vite. Det jeg kan si er at dette er veldig spennende for meg også, avslutter hun.

Personvernpolicy