Slik lures du av sukkerbransjen
Sukker i brus er ut. Noen bytter det ut med søtningsmiddel, andre lyver om sukkerinnholdet.
Vi drikker stadig mindre brus. Aftonbladet melder i dag at nedgangen i bruskonsum blant svensker har gått fra 83 liter brus ( både sukret og usukret) per person i 2003, til 74 liter i år. Dett er litt av en hodepine for de store brusprodusentene, Pepsi og Coca-Cola. Løsningen blir å tilby oss leskedrikker uten kalorier, søtet med nye søtningsmiddel, eller det omstridte aspartam. Pepsi har nå satt inn all kraft på markedsføring av sukkerfrie Pepsi Max.
Brus som tyggegummi
- Jeg liker å sammenlikne brus med tyggegummi. I dag vil ingen kjøpe tyggegummi med sukker i, og jeg er overbevist at brusbransjen er på vei i samme retning, sier Fredrik Hjalmers, markedssjef i Pepsi, i en pressemelding.
I 1983 ble Coca Cola Light lansert med bulder, brak og festivitas. Nå tar Pepsi Max innpå lettbrus-kongen, og for å ta opp konkurransen, svarer Coca Cola med å lansere Coke Zero. Coca Cola company har satset så mye som 71 millioner kroner på markedsføring, og det bare i Sverige.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNordmenn drikker 40 liter sukkerfri brus per person i året, mye mer enn svenskenes årelige konsum på 12 liter per person.
«Naturlig sukret» er ikke sukkerfritt
Likevel, kunstig søtning er ikke alt. Det finnes enda flere måter å lokke oss til økt bruskonsum. Det siste på markedet er brus søtet med ”naturlig” sukker fra frukt. Man fremstiller brusen uten sukker eller aspartam. I Sverige har en brusprodusent som eies av det internasjonale Carlsberg, i sommer kommet med en brus søtet med ”Natural Fruit Sweetener”. Brusen er, i motsetning til hva man kan ledes til å tro, langt fra sukkerfri, skriver Aftonbladet. Tanken bak disse produktene er å kunne lansere de som en slags Glykemisk Indeks (GI)- brus, fordi fruktose har et GI-indeks på 20, mens sukrose har 70.
Les mer om effekten av kunstige søtstoffer her, på Vitenskapskomitten for mattrygghet sine sider.
(Forsidefoto: Flickr. Forsidefoto Startsiden: Scanpix)