Slik lures du av sukkerbransjen

Slik lures du av sukkerbransjen
Slik lures du av sukkerbransjen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sukker i brus er ut. Noen bytter det ut med søtningsmiddel, andre lyver om sukkerinnholdet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Foto

Vi drikker stadig mindre brus. Aftonbladet melder i dag at nedgangen i bruskonsum blant svensker har gått fra 83 liter brus ( både sukret og usukret) per person i 2003, til 74 liter i år. Dett er litt av en hodepine for de store brusprodusentene, Pepsi og Coca-Cola. Løsningen blir å tilby oss leskedrikker uten kalorier, søtet med nye søtningsmiddel, eller det omstridte aspartam. Pepsi har nå satt inn all kraft på markedsføring av sukkerfrie Pepsi Max.

Brus som tyggegummi

- Jeg liker å sammenlikne brus med tyggegummi. I dag vil ingen kjøpe tyggegummi med sukker i, og jeg er overbevist at brusbransjen er på vei i samme retning, sier Fredrik Hjalmers, markedssjef i Pepsi, i en pressemelding.

I 1983 ble Coca Cola Light lansert med bulder, brak og festivitas. Nå tar Pepsi Max innpå lettbrus-kongen, og for å ta opp konkurransen, svarer Coca Cola med å lansere Coke Zero. Coca Cola company har satset så mye som 71 millioner kroner på markedsføring, og det bare i Sverige.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nordmenn drikker 40 liter sukkerfri brus per person i året, mye mer enn svenskenes årelige konsum på 12 liter per person.

«Naturlig sukret» er ikke sukkerfritt

Likevel, kunstig søtning er ikke alt. Det finnes enda flere måter å lokke oss til økt bruskonsum. Det siste på markedet er brus søtet med ”naturlig” sukker fra frukt. Man fremstiller brusen uten sukker eller aspartam. I Sverige har en brusprodusent som eies av det internasjonale Carlsberg, i sommer kommet med en brus søtet med ”Natural Fruit Sweetener”. Brusen er, i motsetning til hva man kan ledes til å tro, langt fra sukkerfri, skriver Aftonbladet. Tanken bak disse produktene er å kunne lansere de som en slags Glykemisk Indeks (GI)- brus, fordi fruktose har et GI-indeks på 20, mens sukrose har 70.

Les mer om effekten av kunstige søtstoffer her, på Vitenskapskomitten for mattrygghet sine sider.

(Forsidefoto: Flickr. Forsidefoto Startsiden: Scanpix)