Fatah blokkerer uttalelse fra Sikkerhetsrådet

Palestinske FN-utsendinger gjør alt for å hindre at den humanitære krisen på Gazastripen skal havne på Sikkerhetsrådets bord.

FOTO:
Statsminister Mahmoud Abbas vil ikke ha den humanitære krisen på Gazastripen på Sikkerhetsrådets bord. Foto: REUTERS/Loay Abu Haykel/SCANPIX

De palestinske FN-utsendingene tilhører president Mahmoud Abbas' Fatah, som tidligere i år ble jaget ut av Gazastripen av regjeringspartiet Hamas.

Abbas svarte med å oppløse regjeringen og finner det ikke i Fatahs interesse at Sikkerhetsrådet engasjerer seg på vegne av sivilbefolkningen på Gazastripen. De palestinske FN-utsendingene har de siste dagene derfor jobbet hardt i kulissene for å hindre rådet i å komme med en uttalelse, skriver Haaretz.
- Situasjonen er helt absurd, sier en vestlig diplomat til den israelske avisa.

Flere utkast til uttalelse har sirkulert i Sikkerhetsrådet. Uttalelser er mindre bindende enn resolusjoner, men retter likevel søkelyset mot saker rådet mener medlemslandene bør engasjere seg i.

Qatar har skrevet utkastene og har forgjeves forsøkt å formulere teksten i tråd med de palestinske diplomatenes krav.

De Fatah-lojale utsendingene, som i alle andre sammenhenger er kjent for å jobbe iherdig for å få Sikkerhetsrådet til å diskutere palestinernes skjebne, sier imidlertid tvert nei, opplyser diplomatiske kilder til Haaretz. (©NTB)