Meny

Økomat øker kraftig

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Omsetningen av økologiske produkter økte med over 40 prosent i første halvår i år.
FOTO:
Foto på front: Økologisk dyrkede poteter i papirpose. Produkt fra Norsk Økologisk Landbruk. FOTO: SCANPIX

En grønn matbølge skyller over landet. Omsetningen av økologiske produkter økte med over 40 prosent i første halvår i år, viser tall fra Coop.

Så langt har det i hovedsak vært spesielt engasjerte forbrukere som har valgt økomat, men nå er dette i ferd med å endre seg.
- Det synes som en kraftig vekst er på gang, og dette er ikke noe storbyfenomen. Vi har sterke omsetningstall også på steder som Lillehammer og Tromsø, sier informasjonssjef Vidar Ullenrød i Coop Norge til Dagsavisen.

Coop-butikkene solgte økomat for til sammen over 100 millioner kroner i løpet av årets seks første måneder. Coop har om lag en firedel av det norske dagligvaremarkedet, men har trolig noe høyere markedsandeler når det gjelder økologisk mat.
- Det er først og fremst økologisk frukt og grønt som drar opp omsetningen. På dette området er omsetningen mer enn fordoblet sammenlignet med første halvår i fjor, forteller Ullenrød. (©NTB)

Hvorfor tror du at salget av økologisk mat øker? Spiser du økologisk dyrket mat? Registrer deg her eller logg på for kommentere nedenfor.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus