Meny

Smartere fotobokser tar deg

Smartere fotobokser tar deg

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sjansen for å bli tatt av en fotoboks, er nå enda større.
Råkjøring
Hvert tredje minutt knipses en råkjører. Snart fordobles tallet på fotobokser. ( Foto:Scanpix)

Mange politidistrikt har fått bedre ressurser til å behandle bildene av råkjørere. Dette, kombinert med lanseringa av de mer effektive digitale fotoboksene, har gitt over 80.000 nordmenn fartsbøter hittil i år. Nå blir det enda større sjanse for å bli tatt for råkjøring, når antallet bokser skal økes fra dagens 350, til mellom 600 og 700 bokser de neste par årene. Dette melder Aftenposten.

Flere fratas sertifikatet

Politiet har dette året skrevet ut 80.315 fartsbøter, sammeliknet med 73.079 i fjor på samme tid. Konstituert UP- sjef Roar Skjelbred Larsen forklarer til Aftenposten at økningen skyldes en kombinasjon av effektive fartskontroller og flere fotobokser, men også høyere fart på veiene.

-Jeg ser en økning i tallet på sjåfører som kjører så fort at de blir fratatt sertifiktatet, sier han.

Videre sier Larsen til avisa at veksten også skyldes at det har blitt en del av manges kjøreatferd å ligge et par kilometer over fartsgrensa. De verste fartsbøllene er bosatt i Hordaland, Akerhus og Oslo.

Fortsetter med laser

Det er også en økning i fartsbøter som kommer fra tradisjonelle laserkontroller. Så langt i år har politiet skrevet ut 4000 flere bøter enn på samme tid i fjor, tilsammen rundt 35.500 bøter. Selv om det blir stadig flere fotobokser, vil politiet forsette å ha laserkontroller langs veiene.

Hittil er det sendt ut forelegg på 190 millioner kroner i år, 3 millioner mer enn i fjor. Et gjennomsnittlig forelegg er på 2380 kroner, melder Aftenposten.

(Forsidefoto: Scanpix)

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus