Nettbruken faller i ferien

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nettavisene har en markant tilbakegang i antall besøkende i sommerukene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ukebladene merker derimot en økning i salget. TNS Gallups ulike mediemålinger viser at ikke bare TV, men også nettmedier har et betydelig lavere publikum om sommeren, melder Journalisten.

- Dette indikerer at nettbruken er mindre i ferieperioder, ifølge avdelingsleder Ingvar Sandvik i TNS Gallup.

Han har undersøkt det norske folks mediekonsum i sommermånedene.

I løpet av de tre siste ukene har VG Nett, Dagbladet.no og Nettavisen falt 15-16 prosent i antall unike brukere.

De ferskeste tallene fra TNS Metrix, for uke 27 viser at landets ledende nettavis, VG Nett, hadde 2,06 millioner unike brukere. I uke 24 var tallet for VG Nett 2,41 millioner. Startsiden.no, Norges tredje største nettside, opplevde et fall fra 1,558 millioner unike brukere til 1,483 millioner fra uke 26 til 27.

TNS Gallup-målingene, blant annet Forbruker & Media-undersøkelsene, viser at folk i betydelig grad konsumerer medier også om sommeren. Selv om både TV og internett opplever nedgang på denne tiden, har disse mediene likevel mange brukere og seere i absolutte tall.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ukepressen derimot opplever økt løssalg i sommermånedene. Avisene har totalt sett stabile lesertall om sommeren, ifølge TNS Gallup.

Løssalgsavisene VG og Dagbladet hadde imidlertid begge opptil 19 prosent høyere opplag i de typiske sommerukene rundt fellesferien i 2006, sammenlignet med tallet for hele året, skriver Journalisten. (©NTB)

(begge foto: Scanpix)

ABC Nyheter er eid av ABC Startsiden AS, som eies av Telenor.