Dårlig kosthold øker astmafaren

Dårlig kosthold øker astmafaren
Dårlig kosthold øker astmafaren

Tenåringer som ikke får i seg nok næringsstoffer fra frukt og fisk, er mer utsatt for astma, viser ny forskning.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Illustrasjonsfoto:
Mangel på næringsstoffer fra blant annet frukt og fisk, øker faren for astma og andre lungeproblemer hos unge, viser ny studie. (Foto: Flickr.com)

De ungdommene som får i seg lite frukt, og da spesielt C-vitamin, har svakere lunger, mens de som får i seg lite E-vitamin, fra vegetabilsk olje og nøtter, er mer utsatt for astma, kom amerikanske forskere fram til i en ny studie.

Janet Burns, ved Harvard School of Public health, som stod bak studien, stiller derfor spørsmål ved om den anbefalte dagsdosen av C-vitamin, som er 85 milligram i USA (kun 60 milligram i Norge), er høy nok for ungdom, melder Reuters.

Også flere tidligere studier har knyttet usunne spisevaner til lungeproblemer.

Omega-3 beskytter

I denne nye studien undersøkte forskerne over 2000 ungdommer fra USA og Canada. Mange av deltagerne fikk i seg mindre enn den anbefalte dosen frukt og grønnsaker. Bare 11 prosent tok vitamintilskudd daglig.

De som fikk i seg lite frukt og omega-3 fettsyrer var mer utsatt for astma og andre åndedrettsproblemer. Og det viste seg at selv moderate mengder omega-3 hadde en beskyttende effekt på lungene.

Omega-3 motvirker betennelse i lungene, mens antioksidantene i C- og E-vitaminer, beskytter celler i luftveiene mot frie radikaler.

Naturlige kilder

I Norge er anbefalt daglig inntak av C-vitamin 60 milligram. I og med at vitaminet er vannløselig, og skilles ut av kroppen, er det viktig med daglig tilførsel. Vitamin C finnes naturlig i frukt og grønnsaker, som kiwi, appelsin, brokkoli og kålrot.

Dagsbehovet for vitiamin E er cirka 8-10 milligram. E-vitamin finnes naturlig i blant annet vegetabilske oljer, nøtter, egg og helkornprodukter.

Omega-3 er umettede fettsyrer som finnes naturlig i fisk og sjømat, samt valnøtter og noen grønne grønnsaker. Et daglig inntak på opp til 3 gram omega-3 anses som helt trygt, men mengder over dette bør avtales med lege.

Kilder: Reuters og Lommelegen

Forsidefoto: Scanpix

Personvernpolicy