Boeings nye drømmefly

Boeings nye drømmefly
Boeings nye drømmefly

Boeings nye fly siden 1995 har endelig fått luft under vingene. – Vi skal gjøre verden mindre, sier direktør Jim McNerney i Boeing.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Lansert i går
Boeings nye flymodell, 787 Dreamliner, ble presentert i går. Flytypen skal by på bedre komfort, lavere drivstofforbruk og mer klimavennlig luftfart. Foto: Boeing.

Pilotenes hverdag har aldri sett så lys ut før. Foto: BoeingPilotenes hverdag har aldri sett så lys ut før. Foto: Boeing

Det var nok ingen tilfeldighet at Boeings nye «miljøvennlige» passasjerfly, Dreamliner, ble presentert akkurat i går, søndag 8. juli. På amerikansk vis skrives nemlig datoen 07/08/07, noe som passer utmerket for Boeings nye flymodell, 787, Dreamliner.

Den nye Boeing 787 skal være lettere, stillere, mer miljøvennlig og ha lengre rekkevidde enn tidligere Boeing-fly, skriver flyfabrikanten på sin hjemmeside. Flyet er for det meste bygget av karbonfiber i stedet for aluminium, noe som gjør flyet lettere og dermed også mer miljøvennlig. Dreamlineren skal fly lengre på literen enn konkurrentene og skal i tillegg produsere 20 prosent mindre Co2.

For vanlige dødelige er nok ikke flyopplevelsen en ren revolusjon. Foto: BoeingFor vanlige dødelige er nok ikke flyopplevelsen en ren revolusjon. Foto: Boeing

Scott Strode, visepresident i produksjonsenheten i Boeing 787, kaller det en ny generasjon fly, ifølge Boeings hjemmeside.

- 787 vil ikke bare revolusjonere flytrafikken, den representerer også en helt ny måte å bygge fly på, sier han.

Den nye flymodellen ble lansert i Everett, Washington i går. Begivenheten ble kringkastet via satellitt og webcast, og hadde mulighet til å nå 100 millioner mennesker. Så langt skal 47 selskap ha bestilt tilsammen 677 av den nye flytypen, noe som gjør dette til historiens mest suksessfulle lansering av et kommersielt fly.

Mulighetene for rike forretningsfolk til å innrede flyene er mange. Foto: Boeing.Mulighetene for rike forretningsfolk til å innrede flyene er mange. Foto: Boeing.

– Dette er vårt nyeste og mest innovative passasjerfly, og vi lover at vi med Dreamliner skal gjøre verden litt mindre og bringe alle litt tettere sammen, sa administrerende direktør Jim McNerney i Boeing da flyet ble presentert foran femten tusen tilskuere i går.

Den første modellen av den nye flytypen kan frakte 250 passasjerer over 15 000 kilometer uten stopp.

Spisestue er ikke forakte, selv ikke 30.000 fot over bakken. Foto: Boeing.Spisestue er ikke forakte, selv ikke 30.000 fot over bakken. Foto: Boeing.

Senere kommer også to nye utgaver, 787-9 og 787-3.

Lanseringen er den første for Boeing siden de lanserte flytypen 777 i 1995. Flyfabrikken har vært under stort press fra den europeiske flyfabrikken Airbus som satser alt på det enorme superflyet Airbus 380, som er så stort at det kan transportere opp til 853 passasjerer på to dekk.

Business-class blir også en meget ok opplevelse. Foto: Boeing.Business-class blir også en meget ok opplevelse. Foto: Boeing.

Men der Airbus har satset på volum og kapasitet har Boeing valgt en annen strategi enn konkurrenten. Den nye flymodellen 787 Dreamliner er et mellomklassefly som skal fylle et nytt behov i luftfarten, nemlig langdistanseflygninger for mellomstore fly. Det er her Boeing mener den største trafikkstigningen vil skje i tiden framover.

Ifølge Boeing vil det ta et samlet produksjonsapparat kun tre dager å produsere en fiks ferdig Dreamliner. Dette fordi flykroppen i så stor grad er laget av komposittmaterialer, slik at skroget kan konstrueres i én del, melder Teknisk Ukeblad.

Testflygningene starter i august/september i år, og det første flyet antas å være i trafikk i mai 2008.

Personvernpolicy