Editors: An End Has A Start (Kitchenware/VME)Snart stadionklasse

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tar britiske indierockere steget opp i stadionklassen med oppfølgeren An End Has A Start?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Birminghamkvartetten Editors har allerede nådd høyere opp på de britiske singlelistene med «Smokers Outside The Hospital Doors» enn noen av deres tidligere 7"ere fra det to år gamle debutalbumet The Black Room. De har med den tidligere U2-produsenten Jacknife Lee skapt et massivt og stort lydbilde, og det kan godt være at dette er hva som skal til for at nordmenn også rotter seg sammen og får denne inn på VG-lista. Vi har jo en forkjærlighet for storslagen musikk sunget av menn med dype stemmer.

For musikken til Editors kan minne en del om både vårt eget Madrugada, i tillegg til britiske 80-tallshelter som Echo & The Bunnymen, Joy Division og U2. Stemingen er storslått, men med en gjennomtrengende tristhet. Ankepunktet er regnværsgitarene som dekker store flater i lydbildet, blir litt for pregløse. I stedet for yr og duskregn får vi et like monotont striregn som det hovedstaden har opplevd nå i sommer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Singellåtene hever seg likevel over nivået til vanndammene som det depressive regnværet skaper. Og singletittelen «Smokers Outside The Hospital Doors'» har i alle fall en bra metafor med mye potent tolkingsgrunnlag. Hvem har ikke iakttatt paradokset i nyhelbredete, men skrøpelige pasienter som benytter første mulighet etter operasjon til å fylle askebegrene utenfor hovedinngangen på Aker sykehus og dermed korte ned ventetiden mot krematoriet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den beste låten er imidlertid singel nummer to, som også er identisk med tittelen på albumet. Her klarer Editors å formidle både nerve og spenst gjennom intervallet som fører verset opp i et luftig og befriende refreng. Ironisk nok åpner denne da også med linjene. «I don’t think that it’s gonna rain again today.» Selv om resten av teksten ikke gir videre håp om annet enn ensomhet i refrenget «You came on your own, and that's how you'll leave,» har det kompositoriske innholdet nok substans til å egenhendig holde byggverket oppe gjennom sin stoiske fremtoning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Under promoteringen av debutalbumet avlyste Editors sitt planlagte besøk til hovedstaden og Blå, for å prioritere å varme opp for Franz Ferdinand i USA. Ikke vanskelig å forstå det valget isolert sett, ikke minst fordi det bidro til et bra innsalg på det amerikanske markedet. Men når bandet heller ikke prioriterer å besøke oss på den pågående Europa-turneen, kan det se ut som de vil få problemer med mobilisere til et gjennombrudd her til lands. I så fall må distributørene jobbe stenhardt med å få plugget eksempelvis den nye singelen på radiostasjonene.

Karakter: 5 av 10
---

Registrer deg her eller logg på hvis du vil anbefale ABC Nyheters lesere sommerlitteratur og eller anmelde plater. De beste anmeldelsene blir redigert av ABC Nyheter og lagt ut på forsiden.