Flomfaren øker i Drammensvassdraget

Flomfaren øker i Drammensvassdraget
Flomfaren øker i Drammensvassdraget
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flommen i Numedalslågen var torsdag ettermiddag i ferd med å nå toppen, mens faren for flom øker i Drammensvassdraget.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
FOTO:
Numedalslågen sto flomstor i Flesberg i Buskerud torsdag. Her har en gårdbruker i Svene fortøyd lysthuset sitt i ei bjørk på tunet. Foto: Knut Falch / SCANPIX

I løpet av natten vil vannstanden trolig synke i de hardest rammede områdene i Numedal og i Kongsberg. Politiet i Søndre Buskerud mente torsdag kveld at de mest utsatte områdene nå ligger i Øvre og Nedre Eiker.

- Vi har bedt eieren av en campingplass i Øvre Eiker evakuere gjestene. I Nedre Eiker vurderes det å flomsikre Buskerud Storsenter, der det er fare for at vannet vil gå over sine bredder, sier fungerende stabssjef ved Søndre Buskerud politidistrikt Per Henriksborg.

Han opplyser at Forsvaret har 140.000 sandsekker i beredskap som kan brukes til bygging av demninger.

Numedalslågen synker

- Vi har sett en liten stigning i løpet av torsdag morgen og formiddag, men regner med at vi nå har nådd toppen. Vannstanden vil trolig begynne å synke sakte utover natten, sier hydrolog Paul Christer Røhr ved Flomvarslingen i Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det fosset over 970 kubikkmeter vann per sekund i Numedalslågen torsdag - ti ganger større vannføring enn vanlig. I Flesberg var det en tid fare for at over 15.000 kubikkmeter tømmer skulle flyte ut i elva, men mannskaper fra Heimevernet og ansatte ved sagbruket Moelven Numedal fikk kontroll over situasjonen torsdag formiddag.

- Så lenge Lågen ikke stiger dramatisk, er det ingen fare for at tømmeret vil flyte ut i elven, sier daglig leder Tor Solheim til NTB.

Han forteller at de store tømmermengdene kunne ha voldt stor skade på kraftstasjoner, bygninger og bruer i området, dersom de hadde løsnet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Største siden 1927

Folk i Flesberg, som NTB har snakket med, sier de aldri har opplevd maken til vannføring i lågen.

- Jeg har bodd her siden 1944, men har aldri sett noe lignende. Trolig må vi helt tilbake til 1927 for å finne en tilsvarende flom. Min mor bodde på en gård her i området, og hun fortalte at de den gang bandt båten til husdøra, sier Bjørn Husfloden fra Svene til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lensmann Vidar Franksson opplyser at flere hus på vestsiden av Numedalslågen torsdag var isolert av store vannmasser, men han har ikke fått melding om omfattende skader. I Kongsberg var Lågen så stor at Myntbrua og Nybrua gjennom sentrum av jazzbyen torsdag var avsperret. En rekke skuelystne hadde funnet fram kameraene sine for å dokumentere den flomstore elva.

Det verste er over

Ifølge NVE er det verste over for de øvre og midtre delene av Numedalsvassdraget samt sidevassdragene. Men vannet stiger fortsatt i de nedre delene.

- Det stiger fortsatt i nedre del av Numedalslågen, altså i Larvik-området, og også i Drammensvassdraget. I disse områdene, og til dels i Skiensvassdraget, som ikke er like hardt rammet, vil flomtoppen først komme fredag kveld eller lørdag, sier hydrolog Stein Beldring hos NVE til NTB.

Stabssjef Per Henriksborg sier at slik situasjonen er nå, er det ikke er aktuelt å evakuere de flomutsatte stedene i Søndre Buskerud.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi holder kontinuerlig overvåking av de områdene vi vet er utsatt i flomsituasjoner.

Store mannskaper fra Forsvaret er satt i beredskap for å bistå politiet ved behov, men vi har kontroll over situasjonen, sier han. Rollag kommune opplever nå den verste flommen siden 1927. Store deler av sentrum, inkludert rådhuset, bolig- og industriområder og gårdsbruk er isolert på grunn av flommen.

Ordfører Steinar Berthelsen sier til NTB at det likevel er god kontroll med både matkjøring og transport. (©NTB)