- En fryd å jobbe med Ari

- En fryd å jobbe med Ari
- En fryd å jobbe med Ari

Ari Behn fikk ukjent design-hjelp til påfugl-serviset Peacock. ABC Nyheter har møtt Paulo Amaro som har brukt mer enn 1000 timer sammen med Ari Behn og andre designerne for å skape fat, boller og ta

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Portugisiske Paulo Amaro er fra seg av begeistring over Ari Behn. De to jobbet sammen om serviset Peacock som ble lansert i april. Foto: Kaare Skevik jr.Portugisiske Paulo Amaro er fra seg av begeistring over Ari Behn. De to jobbet sammen om serviset Peacock som ble lansert i april. Foto: Kaare Skevik jr.

Ari Behn har høstet både lovord og drepende kritikker for designet av sitt krystall- og porselens-servise Peacock som ble lansert 19. april i år. Og noen mener sogar at han ikke er kvalifisert til å være designer.
Men publikum synes imidlertid å være svært så fornøyde med kolleksjonen som består av 13 deler krystall og 17 deler porselen. For så langt har Ari Ben og Magnor Glassverk solgt 35-40.000 deler og omsatt for mellom 5 og 10 millioner kroner.
Men Ari Behn har ikke gjort designjobben alene.
Han har nemlig fått masse hjelp fra flere portugisiske designere. For hele produksjonen skjer på den portugisiske porselensfabrikken Porcel i byen Oliveiro do Bairro midt i hjertet av Portugal.
I forbindelse med utviklingen av kolleksjonen, har Ari Behn hatt to lengre opphold på fabrikken hvor man har jobbet ut fra de enkleste skissene og fram til det endelige resultatet.

Prøvet og feilet

Ari Behns tidlige utkast til serviset er ennå i behold hos Porcel. Foto: Kaare Skevik jr.Ari Behns tidlige utkast til serviset er ennå i behold hos Porcel. Foto: Kaare Skevik jr.

- Dette har vært en lang prosess hvor Ari Behn og våre designere har jobbet fram og tilbake med å prøve ulike varianter av selve påfuglmønsteret. Vi har prøvd ulike størrelser og varianter, prøvd forskjellige farger og plasseringer og prøvet og feilet til vi ble fornøyde, forteller salgsdirektør i Porcel, Paulo Amaro til ABC Nyheter. Amaro har en svært tykk ringperm med mange hundre sider skisser og tegninger som viser hele produksjonen fra den første skissen til det endelige designet. I tillegg har man på fabrikken tatt vare på de første prøvene av tallerkenene og andre deler av kolleksjonen som ble vraket i prosessen.

- Ari Behn og våre designere har brukt mer enn 1000 timer på å utvikle kolleksjonen og vi har jobbet både her og i Norge. Vi har blant annet flydd opp til Norge og hatt møter med Ari Behn på Gardermoen, forteller Paulo Amaro som er svært fornøyd med samarbeidet.

Svært profesjonell

Ikke slik. Dette er et tidlig utkast. Foto: Kaare Skevik jr.Ikke slik. Dette er et tidlig utkast. Foto: Kaare Skevik jr.

- Han er svært profesjonell og vet nøyaktig hva han vil og vi har opplevd ham som utrolig hyggelig i løpet av den tiden vi har jobbet sammen. Han er flink til å sette ord på ting samtidig som han er lydhørt for innspill fra andre. Så det å jobbe med Ari Behn har vært en fryd og det virker som også han trives her hos oss. - Siste gang han besøkte fabrikken sa han at han vil skrive den neste boken sin her i Oliveiro. Og det er jo hyggelig.

Men slik. Sånn ble påfuglens hode-håndtak til slutt. Foto: ScanpixMen slik. Sånn ble påfuglens hode-håndtak til slutt. Foto: Scanpix

- Når det gjelder selve kolleksjonen er vi svært fornøyde med resultatet og ikke minst med at det selger så bra. Vi skal i dag skipe en ny forsendelse på 2000 deler av kolleksjonen til Norge og så jobber vi med å lansere kolleksjonen i hele verden. Men når det skjer, er ennå ikke bestemt, sier Paulo Amaro.
Han er for øvrig godt kjent i Norge og har i tillegg til Ari Bens kolleksjon også produksjonen av kolleksjonene til den norske designeren Per Spook og kunstneren Vebjørn Sand.
- Vi har jobbet med de to nordmennene og Magnor Glassverk siden 1996 og nå selges kolleksjonene til Per Spook og Vebjørn Sand over hele verden og vi er alt i gang med den nye produksjonen til Per Spook. Men den er hemmeligstemplet så den kan du ikke ta bilder av, sier Paulo Amaro smilende.
Men han viser oss de første skissene til Spooks nye kolleksjon og den virker franskinspirert med lekende tegninger og myke streker. Amaro ser fram til å følge utviklingen fram til ferdig resultat. Og det kan godt ta ett til to år før man er i havn.

Per Spook samarbeider også med den portugisiske fabrikken. Her er utsnitt av et par av hans fat. Foto: Kaare Skevik jr.Per Spook samarbeider også med den portugisiske fabrikken. Her er utsnitt av et par av hans fat. Foto: Kaare Skevik jr.

- Både Per Spook og Vebjørn Sand er flotte kunstnere å jobbe sammen med. Og på samme måte som Ari Behn, vet de hva de vil og de jobber helt til de er fornøyde med kolleksjonene og da er tiden litt uviktig, sier Paulo Amaro som bare har lovord om Magnor Glassverk og de tre norske designerne.

Flott samarbeid

Også direktør Bjørn Waage ved Magnor Glassverk er svært fornøyd med de norske kolleksjonene og samarbeidet med Porcel.

- Vi begynte å jobbe med dem i 1996 og dette er en svært seriøs og profesjonell fabrikk som er dyktig på selve produksjonen. De er punktlige med leveringen og profesjonelle på det håndverksmessige og vi er meget fornøyd med samarbeidet, sier Bjørn Waage.

Også han er svært tilfreds med salget og suksessen til Ari Behns kolleksjon og med selve jobben Ari Behn har gjort. Og slik startet samarbeidet.

- I 1996 klarte Ari Behn å snike seg med på en pressevisning vi arrangerte her og jeg trodde han var journalist og pratet endel med under omvisningen og alt da ble jeg imponert over hvor kunnskapsrik han virket og hvor god greie han hadde på design.

- Noen år senere fikk vi høre rykter om at Ari Behn ønsket å prøve seg som designer og da vi i 2003 og 2004 skulle knytte til oss nye unge designere, spurte vi Ari som sa ja med en gang. Vi tok imidlertid forbehold om at han måtte levere skisser som vi godtok før vi skrev kontrakt og det gjorde han. Vi ble straks svært fornøyde med skissene og startet å jobbe med designet i 2004 og brukte to år på å utvikle kolleksjonen før den var klar for lanseringen nå i vår, sier Bjørn Waage.

Han bekrefter at Peacock skal lanseres i utlandet, men tidspunktet er ennå ikke bestemt.

- For at kolleksjonen skal lanseres i utlandet må vi ha tid og kapasitet til å jobbe med den og det har vi ikke for øyeblikket. Så nå skal vi presentere kolleksjonen på internasjonale messer, så vil vi følge opp responsen derfra og så ta tingene suksessivt, sier Waage.

Ari Behn har ikke selv vært tilgjengelig for kommentar.


Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus