Kjempebro mellom Danmark og Tyskland åpner i 2018

Kjempebro mellom Danmark og Tyskland åpner i 2018
Kjempebro mellom Danmark og Tyskland åpner i 2018
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pKjempebroen vil korte avstanden fra Norden til Tyskland med 160 kilometer.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

På et møte i Berlin fredag ble Danmarks transport- og energiminister Flemming Hansen og hans tyske kollega Wolfgang Tiefensee enige om å bygge en 20 kilometer lang bil- og togbro over Fehmarn Bælt.


Den nye broen vil forbinde Tyskland med Danmarks fjerde største øy og forkorte avstanden til Norden med 160 kilometer. (Illustrasjon: www.sundogbaelt.dk).Den nye broen vil forbinde Tyskland med Danmarks fjerde største øy og forkorte avstanden til Norden med 160 kilometer. (Illustrasjon: www.sundogbaelt.dk).

Den nye broforbindelsen vil korte ned avstanden mellom Tyskland og Norden med 160 kilometer. Broen er planlagt ferdig i 2018 og kostnadene for broprosjektet er beregnet til å koste rundt 46 milliarder norske kroner, skriver den danske avisen Politiken.


Tyskland interesse for prosjektet beskrives ifølge avisen som nokså lunken. Derfor har forhandlingene endt med at Danmark skal stille de nødvendige statsgarantier og stå som eier av broen.


– Vi påtar oss en risiko, men ifølge prognosene vil broen være tilbakebetalt i løpet av 25 år, sier Flemming Halsen til Berlingske Tidende.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen


Tyskland har på sin side påtatt seg ansvaret for å sørge for at broen forbindes med det tyske vegnettet. Finansieringen av prosjektet skal ifølge planen skje gjennom broavgifter. Også EU er ventet å bidra i finansieringen.


Det er forventet at rundt 10 000 biler vil bruke broen daglig når broen åpner i 2018.


Danskene håper broen vil være med på å knytte landet enda nærmere Europa.

– Fehmarnbroen er en stor seier for den danske regjeringen. En fast forbindelse over Fehmarn Bælt vil knytte Skandinavia og det europeiske kontinentet ytterligere sammen. Det vil tjene hele Europa, i tillegg til Danmark og Tyskland, skriver Danmarks transport- og energiminister i en pressemelding.


Illustrasjon: www.sundogbaelt.dk