Lyttelua 17
Aj, aj, aj. Tettere enn dette blir det ikke. Tre band på delt 1.plass i kampen om årets skive så langt. En vrien nøtt som må knekkes her og nå. Valgkomiteen har ikke noe valg. Den må ringe den lunefulle Lyttelua som for tiden befinner seg i Troika-teltet på Hove.
- Hei, Lua. Vi har et problem.
- Jeg har to. Mangler Pommac og ei dame. Møkkafestival. Tenk deg ikke å selge Pommac i 2007. Sinkehuer. Apekatter. Kastrerte puddinger ...
- Ehhh, ja. Altså. Vi har tre vinnere. Og med tanke på at du var veldig bestemt, da .....
- Kan'ke ha tre vinnere. Det er som å ha tre fyrstikker uten svovel. Skjønner?
- Ehhh, jo, jo .... men altså .... folket vil ha en vinner i dag, og da må...
- Er du i slekt med Gerhardsen, eller, din skrotnisse?
- Hæ?
- Skjerp deg. Det er kun en vinner.
- He, he. Hæ?
- Maria McKee
-Ehhh.. altså ...
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen-MARIA MCKEE. Hører du dårlig din slubbert. Ingen slår henne.
- Hun er ikke med på noen av listene. Og da blir det...
- Er ikke med på noen av listene?!! Hva faen er det dere driver med?
- Jo, ehhh ... vi prøver..
- Hold kjeft
-Altså vi....
-Kjeft
- Helvete, helvete, helvete ......
- Skrotnisse
- Lua, nå må du.......
- ... se til helvete å komme deg hjem? Tenkte meg det, ja. Greit. Det var den festivalen. Men greit nok. Må uansett ha en Pommac snart. Fire dager siden sist. Møkkafestival. Ha! 2007 du liksom. Er det mulig. Magaplask er ordet. Kjøtthuer...
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen- Du trenger ikke komme hjem. Vi klarer helt sikkert......
- Pip..pip...pip...pip
- Lua?
...Pip..pip..pip
To timer senere mottok vi en SMS der Lua i klare ordelag bestemte at avgjørelsen først faller i morgen. Noe vi respekterer. Han er tross alt sjefen over alle luer. Inntil videre kan du kose deg med listene og finne ut hvem du mener fortjener gullmedaljene. Og i morgen legger vi ut vinnerne. Uansett hva Lua måtte mene om den saken.
Artikkelen fortsetter under annonsenØyvind Moen: Butikksjef Platekompaniet Sandvika
Her er lista, rått og brutalt etter ti minutters 'jobb'. Du store min, for et godt plateår dette er. Er minst ti titler til som burde vært på topp ti.
1. Modest Mouse - We Were Dead Before The Ship Even Sank
2. David Vandervelde - The Moonstation House Band
3. Dinosaur jr. - Beyond
4. The Good, The Bad & The Queen - The Good, The Bad & The Queen
5. Wilco - Sky Blue Sky
6. LCD Soundsystem - Sound Of Silver
7. Bobby Pinson - Songs For Somebody
8. Salem Al Fakir - This Is Who I Am
9. Nick Lowe - At My Age
10. Eldkvarn - Svart Blogg
Reutgivelser:
1. Prefab Sprout - Steve McQueen
2. Jim Ford - The Sounds Of Our Time
3. Neil Young - Live At Massey Hall, 1971
4. Catherine Howe - What A Beautiful Place
5. Boz Scaggs - Silk Degrees
Kenneth Jønsson: Sales/Label Manager VME
Artikkelen fortsetter under annonsenNyutgivelser
1. Wilco: Sky Blue Sky
2. Shit City: God Bless Our Home
3. Ryan Adams: Easy Tiger
4. LCD Soundsystem: Sound Of Silver
Artikkelen fortsetter under annonsen5. Dinosaur Jr: Beyond
Reutgivelser
1. Linda Ronstadt: Greatest Hits Vol. 1 & 2
2. Prefab Sprout: Steve McQueen Legacy Edition
3. Jim Ford: The Sounds Of Our Time
4. Sly & The Family Stone: The Collection Box Set
5. Gene Clark: With The Gosdin Brothers
Jørgen Angvik: Label Manager Indie / Rock Tuba Records
The Shins - Wincing the Night Away
- Deres beste, og årets album (hittil). 9/10
David Vandervelde - The Moonstation House Band
- Årets debut (hittil). 8/10
Jim Ford - The Sounds of Our Time
- Årets re-issue (definitivt). 10/10
Wilco - Sky Blue Sky
- Et behagelig rykk tilbake til start. 8/10
The Besnard Lakes - ...Are the Dark Horse
- Årets indie (hittil). 9/10
The Apples in Stereo - New Magnetic Wonder
Artikkelen fortsetter under annonsen- Årets comeback (hittil). 9/10
Dinosaur Jr. - Beyond
- Årets comeback # 2 (hittil). 8/10
Arcade Fire - Neon Bible
- Årets Springsteen (hittil). 8/10
Low - Drums and Guns
- Low skuffer aldri. 7/10
Warren Zevon - Excitable Boy Re-issue
- Årets re-issue # 2 (hittil). Et Zevons beste album, og det sier ikke lite. 9/10
Tord Krogtoft: Butikksjef Platekompaniet Oslo City og direktør i plateselskapet Bolage
Nytt:
Dinosaur Jr. - Beyond
The Tough Alliance - A New Chance
Wilco - Sky Blue Sky
Bassenkou Kouyate - Sego Blue
Panda Bear - Person Pitch
Retro:
Prefab Sprout - Steve McQueen (Legacy Edition)
Lewis Taylor - The Lost Album
Jim Ford - Sounds of Our Time
Catherine Howe - What a Beautiful Place
Artikkelen fortsetter under annonsenStyle Council - Our Favourite Shop (Deluxe Edition)
Stein Olaussen: Musikkanmelder ABC Nyheter
Det har vært et forbausende godt år så langt, så å liste opp de ti beste platene er en utfordring. Som alltid er det mange plater jeg veit er bra, men som jeg bare ikke har fått somla meg til å høre nok på til at jeg tør å plassere dem på denne lista. I tillegg er det noen plater som er bedre når jeg plukker dem opp etter noen ukers hvile. Denne lista er med andre ord dømt til å være ganske annerledes når vi skriver desember og hele året skal oppsummeres.
Artikkelen fortsetter under annonsenDerfor presenterer jeg lista «2007 så langt, Stein Henrik Olaussens 10 favoritter 28. juni kl. 21:30».
1. LCD Soundsystem - Sound of Silver
Jeg var streng og ga denne en 8 av 10 da jeg anmeldte den. Noen uker og x antall snurringer av All My Friends og Get Innocuous senere, og den hadde blitt en tier. Sorry, Murphy, jeg undervurderte deg.
2.Asobi Seksu - Citrus
Årets overraskelse for min del. Det er en Europa-lansering av en plate fra ifjor, så snurr debatt om hvorvidt den burde være på denne lista eller ikke...
3.Bright Eyes - Cassadaga
Langt mer koselig enn de tidligere platene, men like fullt veldig fint.
4.Dinosaur Jr. - Beyond
Hendrix? Malmsteen? Clapton? Legg dere. Built to Spills Doug Martsch fremstod som gitarkonge i fjor, i år befester J.Mascis sin stilling som gitarpresident.
5.Shining - Grindstone
Som å åpne døra til rom 237.
6.Sällskapet - Sällskapet
7.Modest Mouse - We were Dead Before The Ship Even Sank
8.Arcade Fire - Neon Bible
9.DHG - Supervillain Outcast
10.Handsome Furs - Plague Park
Øyvind Andreassen: Musikkanmelder ABC Nyheter
1. Rush: Snakes & Arrows
Rush har gitt ut sin beste plate på mange år, og måneder etter utgivelsesdato snurrer den fortsatt jevnt hjemme hos meg. Intelligent hardrock utført av virtuose musikere som har skjønt at låten allikevel er viktigst. Stor kunst!
2.Symphony X: Paradise Lost
Denne er helt ny og det kan kanskje virke noe overilt å ta den med på denne listen. Jeg kjenner imidlertid lusa på gangen og vet at denne vil holde seg året ut. Minst. Storslagent, vakkert, intrikat, hardt. Fett!
3.Mayhem: Ordo Ad Chao
Ikke noen sommerplate akkurat... Dette er rått, dystert og helt på grensen til sinnssykt. Med andre ord en plate man trenger til akkurat DE dagene.
Artikkelen fortsetter under annonsen4.Dimmu Borgir: In Sorte Diaboli
Disse karene leverer pur kvalitet igjen og igjen og igjen. "In Sorte Diaboli" er et diabolsk mesterverk som sågar gikk rett inn på toppen av VG lista. Musikken er som vanlig pompøs, men gitarene riffer heftigere enn noen gang tidligere. Det kan vi like.
5.Clutch: From Beale Street To Oblivion
Fjøslukt, skråtobakk, flanellskjorter, pick-up. Gutta i Clutch kunne ha vært statister i "Deliverance". For å si som bjørnen Baloo: "Det svänger ju grabben!". Troverdig 70-talls flørting, med heftige riff og et vannvittig groove.
Artikkelen fortsetter under annonsen6.The Good, The Bad & The Queen: The Good, The Bad & The Queen
7.Machine Head: The Blackening
8.Porcupine Tree: Fear Of A Blank Planet
9.Klaxons: Myths Of The Near Future
10.El Caco: Form Dirt
Samlinger/reutgivelser
1.Black Sabbath: The Dio Years
2.Neil Young: Live At Massey Hall 1971
Artikkelen fortsetter under annonsen3.The Police: The Police
4.Imperiet: MNW Klassiker
5.Amulet: Blessed And Cursed
Espen A. Amundsen: Musikkansvarlig ABC Nyheter
Nye skiver:
Fountains Of Wayne -Traffic And Weather
The Shins - Wincing the Night Away
Nick Lowe - At My Age
Graham Parker - Don´t Tell Columbus
Bobby Pinson - Songs For Everybody
B.C. Camplight - Blink Of A Nihilist
Field Music - Tones Of Town
Eldkvarn - Svart Blogg
Jackie Leven -Oh What A Blow That Phantom Dealt Me!
The Apples In Stereo - New Magnetic Wonder
Reutgivelser:
Robert Forster/Grant McLennan - Intermission
Doll By Doll - Gypsy Blood
Jim Ford - The Sounds Of Our Time
Prefab Sprout - Steve McQueen
Warren Zevon - Excitable Boy