Krevde millioner for bukse - tapte

Krevde millioner for bukse - tapte
Krevde millioner for bukse - tapte
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dommeren som saksøkte renserieier for 392 millioner etter tap av bukse, tapte rettssaken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det hele startet med en renseri-regning på drøyt 60 kroner, men endte i et krav fra Washington-dommer Roy Pearson på 67 millioner dollar (vel 392,3 millioner kroner) for å legge buksemangelen bak seg.

Først krevde den misfornøyde kunden en ny dress til 1150 dollar i erstatning. Noen advokater senere tilbød familien Chung ham 3000 dollar i kompensasjon for benklærne. Men da var svaret nei.

Roy Pearson fikk deretter tilbud om henholdsvis 4600 og 12.000 dollar i kompensasjon. Men sa nei.

Siden renseriet markedsfører seg med «garanti for at kunden blir fornøyd», hevdet Pearson at eierne av renseriet hadde brutt forbrukerloven. Dermed saksøkte han den sørkoreanske immigrantfamilien som eier renseriet for millionbeløpet.

Den kranglete dommeren med den manglende buksen hadde innkalt ikke mindre enn 63 vitner i saken.

Men mandag konkluderte dommer Judith Bartnoff, som hadde saken, med at Pearson ikke hadde klart å komme med tilstrekkelige beviser for at forbrukerloven var brutt. Søksmålet ble derfor avvist, melder NTB.

Familien Chung, som eier renseriet, sier de er lettet over at dommeren tapte søksmålet.

Illustrasjonsfoto: Scanpix