Lei miljøbløff fra bilbransjen

Lei miljøbløff fra bilbransjen
Lei miljøbløff fra bilbransjen

Forbrukerombudet er irritert på bilannonsørene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I takt med nordmenns økte miljøbevissthet, prydes stadig flere bilannonser med uttrykk som «Miljøvennlig», «Miljøvinner», «Grønn» og «Renere»

Den norske Toyota-importøren har til og med tatt sjansen på å hevde at Prius er «Verdens mest miljøvennlige bil».

Som et motsvar har Smart-importøren servert følgende påstand: Vil du gi inntrykk av at du er opptatt av miljøet, velger du Toyota Prius. Er du opptatt av miljøet velger du Smart fortwo.

- Kan forvirre publikum

Den voldsomme miljøfokuset bekymrer Forbrukerombudet. Ombudet mener at den inflatoriske bruken av miljøpåstander kan forvirre publikum og i verste fall føre til at bilkunder ender opp med å velge bil på gale premisser.

Derfor vil ombudet i løpet av sommeren utarbeide retningslinjer for bruk av miljøpåstander, i samarbeid med bilbransjen selv, Vegdirektoratet og utvalgte miljøorganisasjoner.

Målet er at forbrukerne skal kunne stole på at miljøpåstander i bilannonser holder vann.

- Skal kunne dokumenteres

Seksjonssjef i Forbrukerombudet, Bente Øverli, kan fortelle at markedsføringsloven blant annet stiller krav om at påstander i sammenheng med markedsføring skal kunne dokumenteres. Loven innebærer også et forbud mot villedende markedsføring.

Etter det vi kjenner til, vil det kunne tolkes som villedende markedsføring om en bilimportør eller -forhandler velger å fremheve lave CO2-utslipp - uten å nevne noe om høye NOx- og partikkelutslipp - eller omvendt.

Forbrukerombudet håper å få nye retningslinjer klare i løpet av sommeren.

Se annonser med tvilsomme miljøpåstander.

Denne artikkelen er lagd av Dinside.no

Illustrasjon: Faksimile fra Subaru-reklame

Personvernpolicy