Kjerring-TV på vei

Kjerring-TV på vei
Kjerring-TV på vei

Brad Pitt, SFO, mensen og slanking. Ja, TVNorge vet akkurat kvinner vil ha.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Foto/Copyright:
Scanpix/Reuters

På onsdag lanserte TVNorge sin nye «kanalbaby» FEM. Stolt kunne kanalsjefen Nina Lorgen Flemmen ramse opp stikkord som er betegnende for nyskapningen. Og der var det mye å ta av for den moderne kvinne. Hør bare her:

  • -Kanalen blir som å sitte på en café hvor man snakker om sladder, sjokolade, smykker, kjoler, livet, har dype samtaler om barna, SFO, mat, interiør, kaffe latte, prolaps, filmer, naboen, slanking, Toscana, shopping, Brad Pitt og mensen, sa kanalsjef Nina Lorgen Flemmen ifølge Propaganda på presentasjonen av kanalen.

Det rapporteres videre at kanalen skal være en «nytelse» og gi oss blant annet drama og paranormale temaer.

Nei, det er ingen dårlig spøk. Dette er faktisk hva TVNorge mener kvinner i 2007 er mest opptatt av.

Desperate husmødre?

Jeg vet ikke hvorfor jeg blir overrasket. Men det blir jeg.

At en kanalsjef i fullt alvor kan gå ut med at hun tror kvinners interesser kretser rundt mensen og Brad Pitt er ikke bare fornærmende, det er direkte idiotisk. Det er faktisk så idiotisk at jeg får lyst til å le høyt. Sitte på café å drikke kaffe latte og snakke om sladder, prolaps og naboen?! Lever jeg i 1950? Eller kanskje Flemmen har sett en episode for mye av «Frustrerte Fruer»?

-Ser du på kanaltilbudet i dag er det meste laget av menn, for menn. Derfor er det på høy tid med en kanal for kvinner, laget av kvinner, sier kanalsjef Lorgen til Aftenposten.

Det er selvsagt flott at kvinner lager TV for kvinner. Men da må man ta kvinnene på alvor og ikke behandle dem som små stereotype Barbie-dukker.

Såpe-TV

FEM blir stasjonert i London for å kunne utnytte de britiske reklamereglene. At TV-kanaler blir rettet mot smalere nisjer er ingen nyheter og kvinner er som kjent en kjøpesterk gruppe. Og her er vi ved kjernen av saken. For nå kan TVNorge pøse på med enda mer fordummende reklamer som får gjennomsnittskvinnen til å himle med øynene. Libresse kan fortelle oss at bindet deres er forskjellig foran og bak .. akkurat som oss (sier du det du). Dr. Greve kan opplyse oss om at «kvinner vet hva de vil ha» ved å vise bilder av hjernedøde damer som ligger å dupper i et badekar med agurk på øynene. Den syke «Vanish»-dama kan holde opp en genser som tidligere var dekket av dritt og forsikre oss om at ingen flekk er for vanskelig.

Såpeoperaene som ble lansert i USA på 40-tallet fikk som kjent sitt navn ettersom de ble sponset av ulike husmorprodukter som vaskemidler og såpe. Det er jo flott at TVNorge tar oss tilbake til de tider.

News Flash

Jeg har en nyhet til Flemmen. Jeg vil se hardkokt mafia-TV ála Sopranos jeg. Jeg er ikke interessert «onsdags-filmen». Jeg vil se kick-ass Tarantino filmer og dokumentarer som ikke nødvendigvis har «paranomale temaer». Jeg vil se slående komedie som «Little Britain» og «Extras». Jeg synes Brad Pitt er en fjott. Jeg vil ikke sitte på café å snakke om interiør, sjokolade og slanking. Jeg vil sitte på pub og drikke øl og diskutere politikk og den siste platen til Rufus Wainwright. Og det er flere kvinner der ute mellom 20 og 49 år som er som meg.

Vi er mødre og yrkesaktive samtidig som vi er fullstendig fungerende tenkende mennesker som skjønner idiotien i å diskutere sjokolade i ett minutt og slanking i det neste. Vi har fått nok av å ikke bli tatt seriøst av ukeblader og reklamebransjen. Og dersom TVNorge hadde tatt oss på alvor så kunne kanskje kanalen ha nærmet seg noe som ligner interessant TV. Penger kunne de tjent på det også.

FEM lanseres den 3. september i anledning oppstarten av det digitale bakkenettet. Forhåpentligvis kommer kanalen til å overraske meg positivt. Men jeg har mine tvil. Det TVNorge har fortalt meg sålangt vitner om at det vi har i vente er god gammaldags kjerring-TV.

Personvernpolicy