Navet i fotballmaskinen

Navet i fotballmaskinen
Navet i fotballmaskinen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med teknologisk kløkt har norske fotballklubber tatt jerngrep på de gullkantede rettighetene til video og lyd fra kampene, men idyllen forstyrres av stadig mer fotballflimmer på YouTube.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Illustrasjon
I februar i år ble Chelsea den første fotballklubben med en egen skreddersydd klubbkanal på YouTube.

Norsk elitefotball opplever tidenes økonomiske oppsving. Omfattende TV-dekning og video på web og mobil ser bare ut til å stimulere interessen for å kjøpe stadionbillett. Så langt i år har det vært 10.926 tilskuere i snitt per kamp i den øverste divisjonen. Hvis tendensen holder seg, blir tilskuerrekorden fra 2005-sesongen utklasset.

De økte inntektene fra salg av rettigheter, billetter, sponsorplass og så videre investeres i stadig dyrere spillere, og det bygges nye stadionanlegg for milliarder landet rundt. Mye av grunnlaget utgjør rettighetsavtalen agenten Rune Hauge solgte for en milliard kroner til TV 2 og Telenor i 2005.

Logger hvert spark

Men måten Norges Fotballforbund (NFF) og toppklubbene gjennom interesseorganisasjonen Norsk Toppfotball (NTF) forvalter rettighetene på, er lite kjent. Selve navet i fotballens pengemaskin er usynlig fra tribune- og sofaplass. Det dreier seg om et digitalt publiseringsverktøy, i fagsjargong et content management system (CMS).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hver eneste kamp i Tippeligaen dekkes live av TV 2. Det gjøres også opptak av hvert spark i samtlige kamper i Adeccoligaen. Alt av bilder og lyd sendes inn i NTFs publiseringsverktøy. NTFs medarbeidere legger inn detaljerte beskrivelser av alle relevante hendelser i kampene. Det gjør det blant annet lett å søke seg fram til spesifikke kampsituasjoner senere.

- Vi redigerer også ut hendelser fra kampene etter faste kriterier, sier leder for digitale medier i NTF Eskil Andreassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne katalogiseringen og foredlingen gjør det mulig å servere lissepasninger, scoringer og andre kamphendelser tilbake igjen til kundene. Materialet kodes til riktig format og oppløsning og går ut til blant annet mobil- og webtjenester, klubber og TV-stasjoner, forteller Andreassen (se illustrasjon nedenfor).

Bearbeidingen i NTFs publiseringsverktøy er altså basisen for mye av det fotballfansen så kan nyte. Scoringer på mobilen, TV 2s web-TV-sendinger, visning av scoringer på storskjerm på stadion under kampene, bilder fra kampene i NRKs nyhetssendinger - i alle disse og flere andre varianter hentes bilder og lyd fra NTF-arkivet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi selger også kamper til agenter, som bruker dem i sitt arbeid med å selge spillere, sier Andreassen.

Klubbene beholder rettighetene...

Når det er gått 24 timer siden kampslutt, står klubbene fritt til å bruke bilder i egne produksjoner. Flere klubber er begynt med web-TV på eget nettsted. Rosenborg er en av dem. I magasinsendingene "Før kampen" og "Etter kampen" vises kampsituasjoner, og disse bildene er hentet fra NTFs publiseringsverktøy.

Det brede publikum vil nok komme mest i kontakt med TV 2s tilbud, men eksemplet med RBK-TV viser noe helt sentralt: Det er NFF og klubbene gjennom NTF som eier rettighetene. TV 2 har "bare" arkivrettighetene i de tre årene den nåværende avtalen løper, ut 2008-sesongen for de to øverste divisjonene. Dersom en annen aktør overbyr TV 2 når det skal forhandles om neste avtaleperiode, vil TV 2 måtte betale for bruk av arkivmateriale som alle andre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

...men hva om kontrollen glipper?

Situasjonen ser altså trivelig ut for klubbene, som åpenbart forvalter et stadig mer attraktivt "produkt". Men andre underholdningsaktører som musikk- og filmbransjen er inne i store omstillinger som følge av måten forbrukerne tar i bruk ny teknologi på. Det virker naivt å tro at sportsaktører skulle være vaksinert mot dette.

Det er de da heller ikke. Særlig på Google-eide YouTube er det massevis av klipp fra fotballkamper, også norske. Et søk på "Tippeligaen" ga 191 treff da jeg nylig forsøkte. En video med Daniel Braaten var blitt vist over 28.000 ganger.

Nylig gikk engelske Premier League til søksmål mot YouTube. Nettstedet oppmuntrer sine brukere til å se video fra Premier League-kamper uten å ha betalt for rettighetene, mener den engelske ligaen.

Norsk Toppfotball forsøker selvsagt å stoppe slik "lekkasje" av rettigheter. Enkeltaktører følges opp i sakene NTF oppdager, opplyser mediesjef Svein Graff. NTF er klar over YouTube-videoene fra norske kamper.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- YouTube er den største og vanskeligste utfordringen, sier Graff.

Toppfotballens organisasjoner diskuterer nå problemet YouTube, og vurderer hva de eventuelt skal gjøre. Foreløpig er det ikke trukket noen konklusjon, ifølge Graff.

Fotballfans er også nettbrukere

Et søksmål er ikke uproblematisk. Også fotballtilhengere er nettbrukere, og oppfører seg deretter: de ønsker å dele informasjon og opplevelser og diskutere det de er opptatt av. Det kan også innebære å laste opp videoer til blant annet YouTube. Selv om dette er rettighetslekkasje, bidrar det også til markedsføringen av "fotballproduktet". Det er neppe noen fans som er mer trofaste enn fotballtilhengerne, og risikerer ikke klubbene å skade omdømmet hvis fansen føler seg angrepet?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det kan du godt si, men det handler om å ha kontroll med et produkt som du allerede har solgt én gang, sier Graff.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig som Premier League har gått til søksmål, har Chelsea valgt sin egen tilnærming til YouTube. I februar i år ble klubben den første til å ha en egen skreddersydd klubbkanal på videonettstedet. På denne måten forsøker klubben å nå en ny type publikum, ifølge en Chelsea-talsmann.

Med andre ord: Også for fotballklubbene blir det å forholde seg til publikums egen innholdsproduksjon et nøkkelspørsmål framover, selv om Braaten & co beholder monopolet på å putte ballen i mål.

Olav Anders Øvrebø er frilansjournalist med medier og internett som spesialfelt. Han blogger også om dette på www.oov.no/undercurrent.