Media Norge bøyer ikke av

Artikkelen fortsetter under annonsen

Media Norge mener det ikke er dekning i lovverket for de inngrep Konkurransetilsynet og Medietilsynet har varslet mot den planlagte avisfusjonen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Einar Olsen, NTB):
Det er i korthet konklusjonen i det svar Media Norge fredag sendte til Konkurransetilsynet og i det svar Medietilsynet vil motta kommende mandag.

dministrerende direktør Didrik Munch i Bergens Tidende sier til NTB at det allerede har vært møter mellom tilsynet og Media Norge. De to områder Konkurransetilsynet hadde merknader til gjaldt trykkerisektoren og rubrikkannonsemarkedet.

Munch sier det er foreslått avhjelpende tiltak på trykkerisektoren mens innvendingene som gjelder rubrikkannonser etter hans oppfatning ikke gir tilsynet hjemmel for å stanse fusjonen.

Schibsted på sidelinjen
- Vi regner likevel med å ha flere møter med Konkurransetilsynet før spørsmålet endelig avgjøres den 11. juni og så langt har vi hatt en god dialog, sier Munch.

Konserndirektør Birger Magnus i Schibsted sier konsernet for sitt vedkommende regner med at saken er ute av verden for Schibsted når salget av aksjene i Adresseavisen er gjennomført.

- De øvrige innvendingene Medietilsynet kom med under henvisning til eierskapsloven vil ikke Schibsted gå inn på.

- Det er prosjektgruppen bak Media Norge med ansatte og ledelse i fire aviser som skal kommentere Medietilsynets høringsnotat. Disse kommentarene er på det nærmeste ferdig og vil bli overlevert kommende mandag, sier Magnus.

Regionavisenes prosjekt
- Ved å selge aksjene i Adresseavisen vil Schibsted kontrollere mindre enn 33,3 prosent av det nasjonale avisopplaget. Dermed rammes ikke konsernet av eierskapslovens tallfestede ramme for hvor mye et konsern kan eie, sier Magnus til NTB.

Medietilsynets høringsnotat tar imidlertid opp prinsipielle spørsmål i tillegg. I notatet skriver områdedirektør Gudbrand Guthus at «det er en utfordrende tanke at en fusjon av redaksjonelt frie og økonomiske aviser skal føre til økt mediemangfold».

Han kan ikke se at måten Media Norge er etablert på vil gagne dette mediemangfoldet.

Det er disse synspunktene Schibsted nå overlater til ansatte og ledelse i de fire regionavisene å svare på.

- Schibsted har selvsagt en oppfatning om dette, men det korrekte må være at aktørene bak fusjonen redegjør for sitt syn på spørsmålet, sier konserndirektør Birger Magnus. (©NTB)

(foto: Scanpix)