Valgkamp online

Valgkamp online
Valgkamp online
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tre ledende amerikanske nettsteder skal samarbeide om å kjøre nettbaserte kandidatdebatter i forkant av presidentvalget i 2008. Her i Norge forbereder de store mediehusene seg på online valgkamp foran

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
FOTO:

Arianna Huffington (t.v) er en velkjent spaltist og grunnlegger av nettstedet "Huffington Post", som sammen med Yahoo! og Slate Magazine skal arrangere kandidatdebatter online i forkant av det amerikanske presidentvalget.


Bilder hentet fra Wikipedia.

Yahoo! , bloggen The Huffington Post og nettmagasinet Slate har annonsert at de skal samarbeide om å arrangere to nettbaserte kandidatdebatter, en for Demokratene og en for Republikanerne, i forkant av partienes nominasjon av kandidat til presidentvalget i 2008. Dette er første gang denne typen debatt kun kjøres via nettet. Debattene vil være tilgjengelig gjennom alle tre nettstedene, med mulighet for velgere til å stille spørsmål til kandidatene gjennom tekst eller video og stemme over hvilken kandidat de syntes gjorde det best.

Større interesse

Flere tror at fordi debattene kjøres via Internett vil dette vekke større interesse for kandidatene enn om de kun hadde møttes i TV-debatter. Det er enda ikke klart hvem som vil stille i debattene, men det er forventet at de av kandidatene som aktivt bruker Internett i sine kampanjer ikke vil la denne sjansen gå fra seg. Som innleder til debatten blant kandidatene fra Demokratene har de tre nettstedene fått lederen av partiet, Howard Dean, til å stille. Debattene vil ledes av den erfarne journalisten Charlie Rose, som har sitt eget aktualitetsprogram hos TV-kanalen PBS.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvordan selve debatten vil foregå er litt uklart, utover at kandidatene ikke kommer til å måtte delta i et studio, men heller via web-TV fra sine respektive lokasjoner.

Nettbasert valgkamp

Internett slo for alvor gjennom som en kanal i den amerikanske presidentkampanjen i 2004, der George Bush's motkandidat, John Kerry, aktivt brukte nettet for å samle inn penger til valgkamp, informere velgere og tilby en rekke online-aktiviteter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kandidater foran kampanjen i 2008 har gått ett skritt lenger, med blant annet Hillary Rodham Clinton som kjører en egen videoblogg, eller HillCast, der hun svarer på innsendte spørsmål fra velgerne. Også andre kandidater bruker nettet aktivt, med en egen stab som oppdaterer leserne på hva som skjer gjennom blogger og svarer på spørsmål om kampanjen.

Redaktøren i Slate Magazine, Jacob Weisberg, sier at Internett vil bli brukt langt mer vidstrakt enn noen gang tidligere i den kommende valgkampen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi håper at disse første online-debatten vil bli et gjennombrudd både for teknologien og for politisk kommunikasjon. Kandidatene vil ha mulighet til å delta i en debatt i sanntid uten å måtte være på samme sted, sier han i en pressemelding.

- Vi mener at Internett kan bidra til den samme umiddelbare nærhet i kandidatdebatter, som det har gjort i andre aspekter av den politiske prosessen.

Kommunevalget online

Også i Norge forbereder de store nettaktørene seg på en interaktiv dekning av den kommende kommunevalgkampen. Sjefredaktør i TV 2 Interaktiv, Gunnar Stavrum, forteller at TV2.no , Nettavisen.no, TV 2 og TV 2 Nyhetskanalen vil i samarbeid lage en valgdekning på nett.
- Den interaktive dekningen vil blant annet inneholde blogger fra politikere, fra synsere (internt og eksternt), et interaktivt kommunekart over Norge med målinger og resultater fortløpende på valgnatta, presentasjon av ordførerkandidater og kommunene, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det vil være totalt tre nettjournalister og mellom 20 og 30 TV-journalister som vil jobbe med det som blir valg.tv2.no. Vi ser også på mulighetene for å utvide tv-debattene med nettprater med alle deltagere i etterkant samt at vi inviterer alle partiene til å lage valgkampvideoer på nett.
Også mediehuset Bergens Tidende har en egen strategi for nettdekningen og bruk av nye medier under valgkampen.

- Vi planlegger å bruke tv-kanalen vår BTV og web-tv på bt.no til valgampdekning, webdebatter med kommentarer fra lesere og videoinnslag der publikum kan stemme på politiske standpunkt eller kandidater, sier Ole-Bjørn Kringstad, programutvikler digitale medier.

Nedenfor kan du se Hillary Rodham Clintons første webcast hvor hun svarer på spørsmål som velgerne har sendt inn:

Hva tror du? Vil en nettbasert dekning gjøre deg mer interessert i kommunevalgkampen generelt og dine lokale kandidater spesielt? Registrer deg her og kommenter nedenfor!