Dekkbaronen får kjeft av Forbrukerombudet- Bruker kvinnekroppen som blikkfang

- Bruker kvinnekroppen som blikkfang
- Bruker kvinnekroppen som blikkfang
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Å bruke slike virkemidler i 2007 er både barnslig og dumt, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon om Tommy Sharifs felgreklame.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Annonsen lå mandag ettermiddag ute på dekkbaronens nettside.

- Her brukes kvinnekroppen som blikkfang, og det er ingen naturlig kobling mellom kvinnen og det som selges, sier Thon til ABC Nyheter.

Han anser det som svært sannsynlig at felgreklamen bryter med markedsføringsloven. Ombudet kan legge ned forbudsvedtak og ilegge knallharde tvangsgebyr for lovbrudd. Det høyeste tvangsgebyret som er ilagt er på 750.000 kroner.

Tommy Sharif får kjeft av Forbrukerombudet.Tommy Sharif får kjeft av Forbrukerombudet.

- Jeg kan ikke konkludere absolutt nå, men dette er etter all sannsynlighet et brudd på loven. Vi registrerer dette som en sak, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

«Annonsør og den som utformer reklame skal sørge for at reklame ikke er i strid med likeverdet mellom kjønnene, og at den ikke utnytter det ene kjønns kropp eller gir inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av kvinne eller mann», heter det i paragraf 1 i markedsføringsloven.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette skal ikke ligge ute nå. Vi tok affære umiddelbart i fjor høst, og holder nå på å bygge opp helt nye hjemmesider. Går du rett inn på sharif.no så kommer du ikke til disse annonsene, sier Tommy Sharif.

Men ved å taste inn «sharif.no» på google.no eller «dekkbaronen» på ABC Søk kommer det opp linker som fører til den lettkledde reklamen.

- Vi skal holde oss innenfor regelverket, og tok derfor affære i fjor. Siden har lagt nede i et halvt år, sier Sharif til ABC Nyheter.

- Kommer denne type reklame på den nye hjemmesiden din?

- Absolutt ikke. Noen i bransjen har overdrevet dette veldig, men vi reagerte da vi ble klar over at disse annonsene ikke skal ligge ute.

I fjor høst måtte bilbladet Autofil stoppe trykkingen etter krav fra Forbrukerombudet. I etterkant har bladet droppet annonser der salg av felger og bildekk kobles mot lettkledde damer.

- Vi har sett lignende saker fra bildekk-bransjen før, og dette må vi ta opp, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Og legger til:

- Generelt ser vi heldigvis ikke denne typen kjønnsdiskriminerende reklame særlig ofte.

Faksimile: sharif.no
Foto: Scanpix