Selger tvilsomme superpiller til bilen din

Selger tvilsomme superpiller til bilen din
Selger tvilsomme superpiller til bilen din
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fuel Freedom International selger piller som skal kutte drivstoffbruken, øke motorkraften og redusere utslippene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Bilde:

Foto: www.fotoakuten.se

Men fagfolk i Norge er svært skeptiske.

Fuel Freedom International, som nå også distribuerer sine produkter her i landet, presenterer produktene som sensasjonelle. De viser til såkalte vitenskapelige undersøkelser som skal underbygge påstandene.

I Norge finnes det flere distributører av produktene. Disse distributørene skal ikke bare selge produktene, men også rekruttere nye distributører.

Blant flere produkter, selger de noe som heter MPG-CAPS og MPG-BOOST. Den førstnevnte er piller du skal putte på drivstofftanken, mens MPG-BOOST er den flytende varianten. De påstås å redusere utslippet av gasser ned til null, i tillegg til at drivstofforbruket skal reduseres og motorkraften økes.

Men produktene høster svært liten applaus hos de ABC Nyheter har snakket med.

Lyver om kunde

I en e-post fra en representant i pyramideselskapet til Norsk Marinteknisk Forskningsinstitutt (Marintek), står det at de nærmest kan garantere ti prosent reduksjon i drivstofforbruket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Team Trafikk sier at de aldri har brukt produkter fra Fuel Freedom International i sine busser. Foto: Team Trafikk.Team Trafikk sier at de aldri har brukt produkter fra Fuel Freedom International i sine busser. Foto: Team Trafikk.

Blant annet skriver personen at busselskapet Team Trafikk i Trondheim bruker produktet på samtlige busser, og kan vise til gode resultater.

- Det er bare bløff. Vi fikk en brosjyre i posten, men vi har verken respondert på henvendelsen eller prøvd produktet. Brosjyren gikk rett i søppelbøtta, og vi har aldri hatt noe med dem å gjøre, sier Jon Olav Sætertrø, plan og markedssjef i Trondheim transport til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Videre hevder denne personen at «Stena Line bruker vårt produkt og sparer millioner på å bruke dette.»

Dette er imidlertid ukjent for Stena Line da vi tar kontakt:

- Jeg har sjekket rundt i firmaet, men ingen kjenner til dette. Så dette er noe konstigt, sier informasjonssjef Joakim Kenndal i Stena Line Sverige til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Marintek slakter produktet

- Det er ikke mye fornuftig å si om dette. Det fremsettes påstander om fabelaktige effekter uten å gi noen troverdig forklaring, og nivået på besparelsene er helt urealistiske, svarer forskningssjef Per Magne Einang ved MARINTEK når vi spør om han kjenner til Fuel Freedom International.

Fuel Freedom International hevder at Stena Line sparer millioner hvert år ved å bruke deres produkter. Dette benektes av Stena Line. Foto: Stena Line.Fuel Freedom International hevder at Stena Line sparer millioner hvert år ved å bruke deres produkter. Dette benektes av Stena Line. Foto: Stena Line.

Han mener at oppskriften er enkel: Man benytter noen begreper som høres avanserte ut, som "nano-phace surface area" og "in-cylinder rate shaping" .

- Dette skal forklare pillenes katalytiske effekt på forbrenningen som skal bli så mye bedre og de er ikke snaue når de lover minimum 10 prosent reduksjon i brennstofforbruket, sier Einang, og legger til:

- For den som kjenner til forbrenningsprosessen til en bensin- eller dieselmotor skjønner at dette er umulig å oppnå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På hjemmesiden viser Fuel Freedom International til en test fra et seriøst laboratorium i USA.

- Det eneste det laboratoriet har gjort, er så sammenligne to forskjellige stoffer. De har ikke vurdert effekten av det, hevder han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- De henviser også til Environmental Protection Agency (EPA), men de har aldri gått god for dette. De har bare registrert det som et produkt.

Bellona skeptisk

Konrad Pütz i Bellona har ikke noen tro på at pillene fra Fuel Freedom International vil redusere eksosutslippet fra biler, busser og båter. Foto: BellonaKonrad Pütz i Bellona har ikke noen tro på at pillene fra Fuel Freedom International vil redusere eksosutslippet fra biler, busser og båter. Foto: Bellona

Konrad Pütz, rådgiver i miljøteknologi og transport i Bellona, er skeptisk.

Han sier til ABC Nyheter at Bellona i utgangspunktet er positive til ny og miljøvennlig teknologi, men møter den med sunn skepsis. Skepsisen kommer godt med ved useriøse henvendelser om vidundermidler av ulike slag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han legger til at det er flere fellestrekk ved de mer useriøse produktene:

- Ofte er det selgere med mange og svært ulike "prosjekter" på gang som står bak produktene, og i alle tilfeller viser seg helt umulig å få utlevert faglig dokumentert bakgrunnsmateriale.

Er under etterforskning

Fuel Freedom International er et USA-basert MLM-selskap som eies av Wendy Lewis og Randy Ray. De selger organiske piller og væsker som skal redusere drivstofforbruket og eksosutslipp i tillegg til å øke motorkraften.

Multi-level marketing (MLM) er en kontroversiell forretningsmodell basert på et nettverk av medlemmer og salg av produkter hvorfra inntektene fordeles i nettverket.

Selskapet er under etterforskning av riksadvokaten i Florida. Saken håndteres av enheten Economic Crimes Division. Selskapet beskyldes for villedende markedsføring og for å ikke ha vitenskapelig grunnlag for sine påstander.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et liknende selskap, Bioperformance, har vært under etterforskning i Texas. Dette selskapet ble tvunget til å nedlegge virksomheten.

Vil ikke gi dokumentasjon
Distributøren som sendte e-posten til Marintek stiller seg uforstående til at både Stena Line og Team Trafikk benekter at de bruker produktene. Han lover å sende dokumentasjonen på e-post senere.

I e-posten, som kommer senere på kvelden, står det imidlertid:

- Jeg har snakket med ledelsen, og vi har ikke rett til å utlevere insideinfo om selskapene til media.

Videre skriver han at de sitter på testresultater, garantier og forsikringer om at produktene virker, men at de ikke vil utlevere det.

Til slutt skriver han at Fuel Freedom International vurderer å kontakte advokat dersom ABC Nyheter skriver ufordelaktig om firmaet og produktene.