Paul Wall: «Get Money - Stay True» (Atlantic/Warner)Smiiiiiiil - og gjesp

Artikkelen fortsetter under annonsen

For å få mest mulig ut av den nye til Paul Wall burde man strengt tatt spist kodein i en uke og puttet diamanter i kjeften. WUT IT DEW?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Paul Wall. Han er dj, han er rapper og han er ironisk nok gullsmed. Eller diamantsmed retter sagt. Det vil si - han lager reguleringer i diamater. Grillz heter det, og i fjor fikk tjukkasen fra Texas sitt store gjennombrudd med nettopp låta «Grillz». Refrenget i denne hiten gikk som følger:

Smile for me daddy
what you looking at
let me see your grill
let you see my what?


Og som man smilte den sommeren, alle sang med og det glitret i tenner så langt man kunne se. Men for meg var det vanskelig å virkelig like den nye sørstats-sounden uten å kjenne historien bak den. Derfor skal du få et lite kurs før vi går tilbake til selve skiva.

Det hele begynte mot slutten av 90-tallet, da hiphopstilen «Dirty South» skylte oppover USA fra sørstatene. Den litt sløye, tunge hiphopen ble fort populær og fikk ikke lenge etter flere «spinoff»-sjangre - som Crunk og «Chopped n´ Screwed».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sistnevnte er musikk som er manipulert slik at den går ekstremt sakte, og klippet slik at deler av sangen gjentas flere ganger. Det hele bunner ut i «whitetrash»-dopet kodein som man blandt annet finner i Paralgin Forte, eller i hostesaft over dammen.

Sørstatsgutta proppet i seg så mye «Crunk juice» - altså hostesaft med kodein - at alt gikk litt saktere enn vanlig. Da ble plutselig musikken for kjapp, og si hva du vil - men i stedet for å kutte ut kodeinen, kuttet de ned på hastigheten og en ny musikksjanger var skapt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Paul Wall befinner seg et sted innimellom de tre sjangrene. I tillegg er det, kanskje nettopp på grunn av «whitetrash»-stemplingen - utrolig viktig å vise at man har penger.
Derfor går de ikke av veien for å dytte et par millioner verdt med diamanter oppi kjeften for å understreke dette. Hvorfor ha dem rundt halsen, liksom? Paul Wall har også begynt å designe og selge disse grillz'ene - som kan minne om en juvelbesatt «mouthgard» - slik som boksere bruker. Eller en voldsom regulering.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå - tilbake til platen.

«Get Money, Stay True» er en ganske kjedelig plate. Den er ensformig og som sagt, vil jeg med ganske stor sikkerhet fastslå at den ikke er det helt store for den gemene hop. På den annen side er det en plate som viser en enorm utvikling hos rapperen, fra skiva «The Peoples Champ» som kom i 2005. Til tross for at beatsene er litt ensidige er gjestelisten lengre og tyngre enn en vinter i Nord-Norge. Her har vi Snoop, Janet Jacksons ektemann Jermaine Dupree, Juelz Santana, Trina, Freeway og selvsagt Paul Walls kone Crystal - her under kunstnernavnet Crys Wall. For meg var det absolutte høydepunktet da Snoop rappet noen linjer på japansk i låta «Everybody Know Me». Også «I'm Real, what are you» med Juelz Santana er veldig ekte og riktig. Alt i alt har Paul Wall lagd en god sjangerskive.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Get Money, Stay True» kommer til å generere akkurat det - penger og respekt. Han har definitivt laget en plate som er «sann» mot hans sjanger, image og stilvalg. Han kommer også til å tjene en bøtte og en halv med penger på den, i og med at markedet for den typen musikk er i ferd med å eksplodere fullstendig. Men trenger du egentlig skiva? Nja.

Jeg tror denne platen er en snøball i et trendfenomen som vil vokse seg stadig større. Hvis det er viktig for deg å være først med det siste, ville jeg absolutt kjøpt den. Men det er ikke sikkert det blir mote før 2008.

Karakter: 7/10