SAS mistet 360.000 kolli i 2006

Artikkelen fortsetter under annonsen

SAS mistet 360.000 passasjerkolli i fjor. Dette fremkommer i en rapport fra Association of European Airlines (AEA). I den samme rapporten scorer SAS nesten dårligst i Europa når det gjelder punktlig

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et SAS-fly tar av fra flyplassen i Frankfurt 14. mars i år. Foto: REUTERS / Kai Pfaffenbach / Scanpix.Et SAS-fly tar av fra flyplassen i Frankfurt 14. mars i år. Foto: REUTERS / Kai Pfaffenbach / Scanpix.

For hver tusende passasjerkolli som sendes med Scandinavian Airlines, roter selskapet bort 13,3 stykker. Dette plasserer selskapet på 13. plass av totalt 24 på bagasjetapslisten.

Dataene i rapporten er basert på frivillige rapporteringer fra flyselskapene som er medlem i AEA. 24 flyselskaper sendte inn data over tapt bagasje i løpet av fjoråret. British Airways er med sine en million tapte kolli desidert verst i klassen. De mistet hele 23 kolli for hver tusen som ble sendt i 2006.

I gjennomsnitt blir 85 prosent av den tapte bagasjen returnert til eierne innen to døgn. Ifølge SITAs World Tracer Records ble 0,46 per tusen bortkomne kolli aldri funnet.

Nesten dårligst på punktlighet

I 2006 fløy SAS 295.271 kort- og mellomdistanseflyvninger. Hele 20,9 prosent av avgangene var forsinket med mer enn 15 minutter. Best ut kommer Luxair (9,3 prosent), mens TAP Portugal er verstingen med 38,1 prosent forsinkelser.

Når det gjelder langdistanseflyvninger så var 32,8 prosent av SAS' avganger forsinket med med 15 minutter eller mer.

2,3 prosent av SAS' flyvninger ble kansellert i 2006. Dette plasserer selskapet på 21. plass av de 26 som har meldt inn.