Mindre til værs og til vanns

Mindre til værs og til vanns
Mindre til værs og til vanns
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra 2004 til 2006 ble antall helikopterflytimer redusert med 50 prosent i Kystvakten. Stabssjefen kaller helikoptersituasjonen håpløs. Samtidig ble patruljedøgn med fartøy redusert med nesten 20 pr

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Foto:

Situasjoner som dette har det blitt stadig færre av de siste årene. Bildet viser et Lynx helikopter som tar av fra KV Senja under øvelse Flotex98. Foto: Torgeir Haugaard.

Kommandør og stabssjef i Kystvakten mener at helikoptersituasjonen i Kystvakten på langt nær er god nok. Foto: Kim Henning Bjorheim.Kommandør og stabssjef i Kystvakten mener at helikoptersituasjonen i Kystvakten på langt nær er god nok. Foto: Kim Henning Bjorheim.

Dette har skjedd til tross for at Kystvakten har fått økte budsjetter.

Kystvakten har totalt seks helikoptre. Geir Skorstad, kommandør og stabssjef i Kystvakten sier til ABC Nyheter at helikoptersituasjonen «har utviklet seg til å bli en stor utfordring.»

I 2006 ble det fløyet 825 timer med Lynx-helikopteret, mot 1.641 timer i 2004, altså var Lynx-helikopteret nesten 50 prosent mindre i luften i 2006 enn det var i 2004.

- Når det gjelder Lynx så er vi nede for telling. I gjennomsnitt har vi ett helikopter operativt til enhver tid.

Kystvakten har bestilt seks nye helikoptre av typen NH90. Det første skulle vært på plass allerde i fjor, men leveransen er kraftig forsinke, sier stabssjefen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi jobber med en nødløsning som innebærer at vi må leie inn sivile helikoptre. Men dette er bare på tankestadiet, og det er ikke bevilget penger til det.

Stadig mindre på sjøen

I 2003 hadde Kystvakten 6.448 patruljedøgn. I 2006 var dette redusert til 5.198, altså en nedgang på nesten 20 prosent. Ifølge «Årsrapport fra Kystvakten 2006» skyldes nedgangen hovedsakelig at såkalte bruksvaktfartøy har blitt faset ut.

- Vi har færre fartøy, rett og slett. I dag seiler vi 19 fartøy, mens vi i 2003 hadde 23 fartøy, sier han til ABC Nyheter.

Økte budsjetter fører ikke til flere patruljedøgn

I løpet av de siste tre årene har Kystvakten fått fornyet omtrent hele flåten. Skogstad sier til ABC Nyheter at økningen på budsjettene stort sett har gått med til å drifte de nye fartøyene, og «har ikke medført flere patruljedøgn.»

Til neste år vil Kystvakten styrket med fem nye IKV-fartøy og to nye båter i Harstad-klassen. Stabssjefen mener at de trenger økte overføringer for å kunne drifte disse fartøyene.

- For å få driftet disse fartøyene må vi øke budsjettet til over en milliard neste år, mot cirka 800 millioner i dag, sier Skorstad.