Meny

PFU-dømt i Riise-saken

PFU-dømt i Riise-saken

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

John Arne Riise ble feilaktig trukket inn i en sak om kroppsfokusering og doping i idretten. Flere aviser fikk i dag sterk kritikk fra Pressens Faglige Utvalg.
Foto: Scanpix

 

 

Dagbladet.no bearbeidet en sak fra Vårt Land om at kroppsfokus i idretten får unge gutter til å dope seg. Nettutgaven til Dagbladet brukte et bilde av John Arne Riise i bar overkropp og fremstilte sitater fra en forsker som om de handlet om Riise. 

Dagbladet.no ble i dag dømt for brudd på god presseskikk, melder nettstedet sportsanalyse.com.

Det ble tidligere i dag kjent at Pressens Faglige Utvalg ga Vårt Land kritikk å ha brukt et bilde av John Arne Riise i bar overkropp til dopingsaken. En forsker som uttalte seg til Vårt Land klagde over at Dagbladet.no har tillagt ham utsagn han aldri kom med og koblet disse opp mot Riise.

- Forskeren påklager at Dagbladet.no har tillagt ham utsagn som han aldri har kommet med om fotballspilleren, som klageren ikke engang har nevnt ved navn, står det i PFU-dommen.

Som videre fastslår at:

- Utvalget viser her til Vær Varsom-plakatens punkt 3.7, om å formidle meningsinnholdet i det som brukes av et intervjuobjekts uttalelser, og å gjengi sitater presist. Utvalget minner om at den enkelte redaksjon har et selvstendig ansvar for det som publiseres, også når det gjelder såkalte sitatsaker, heter det i PFU-dommen.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus