Paul McCartney skifter plateselskap etter 44 år

Paul McCartney skifter plateselskap etter 44 år
Paul McCartney skifter plateselskap etter 44 år
Artikkelen fortsetter under annonsen

Paul McCartney fant ut at det var på tide å skifte selskap etter å ha sluppet plater på EMI siden 1963. Sommerens nye album blir gitt ut av en kaffeprodusent.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Foto:
Stephen Hird / Reuters / Scanpix

Etter å ha solgt 533.000 eksemplarer av 2005-albumet «Chaos and Creation in the Backyard» i USA, syntes Sir Paul McCartney (64) det var på tide å finne en annen samarbeidspartner. Valget falt på Hear Music Record Label.

- Det er en ny verden nå, folk tenker i andre baner for å kapre folks oppmerksomhet, og for meg har dét alltid vært mitt mål, sa McCartney i en pressemelding da nyheten ble sluppet denne uken.

Hans fremtidige album, som ikke har fått navn ennå, blir sluppet tidlig i juni og kommer til å inneholde ferskt materiale fra musikklegenden.

Bak Hear Music står USAs mest kjente kaffemerkevare, Starbucks. Det mest interessante for McCartney er imidlertid ikke produksjonen av den oppkvikkende drikken, men det faktum at kjeden består av mange tusen kaffebarer rundt omkring i verden. Per i dag driver Starbucks 13.167 kaffeutsalg i 39 land (inkludert USA). 44 millioner kunder er innom ukentlig, ifølge en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Holdt på i flere år

Veteraner som McCartney, som ikke selger like bra som før, ser en klar gevinst i kjeder som har godt grep om forbrukerne. Derfor går musikerne utradisjonelle veier når de skal lokke musikk-kjøperne. Starbucks kjøpte selskapet Hear Music allerede i 1999 og bygger i tillegg til det nystartede plateselskapet, en kjede med kaffehus under merkevaren Starbucks Hear Music. I 2004 lanserte Hear Music både en egen radiostasjon og flere konsepter hvor kundene kan brenne sin egen cd og kjøpe brente kaffebønner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Starbucks er imidlertid ikke alene om å dra i gang Hear Music. Concord Music Group er også involvert, et uavhengig plateselskap med en imponerende merittliste i ulike sjangre som jazz og soul. Fantasy, Stax, og Specialty er noen av de kjente platemerkene i gruppen som gjennom tidene har sluppet klassikere fra Creedence Clearwater Revival og John Fogerty, Miles Davis, Ella Fitzgerald, Little Richard, Oscar Peterson, George Benson, Chick Corea, Ladysmith Black Mambazo og Sergio Mendes.
Paul McCartney er den første artisten på det nye platemerket, men Starbucks og Concorde har samarbeidet også tidligere. Blant annet står de bak utgivelsen av Ray Charles' «Genius Loves Company», som har solgt 5,5 millioner eksemplarer og brasilianske Sergio Mendes' «Timeless», som også har passert millionen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En epoke er over

Avtalen er imidlertid dårlig nytt for EMI som har kunnet stole på popstjernens kontinuerlige produksjon gjennom fem tiår. En lang solokarriere i tillegg til bandene Beatles og Wings, har ført til en rekke plateutgivelser. Bare i post-Beatles-perioden har det blitt over 30 Wings- og McCartney-album, inkludert samle- og konsertplater.

Etiketten til det første Beatles-albumet som ble gitt ut på EMI-selskapet Parlophone (Foto: Wikipedia)Etiketten til det første Beatles-albumet som ble gitt ut på EMI-selskapet Parlophone (Foto: Wikipedia)

Beatles debutalbum var «Please Please Me» og ble sluppet på Parlophone Records i 1963. I 1968 stiftet de fire gutta fra Liverpool Apple Corps Ltd, med Apple Records som spydspiss. Både EMI og søsterselskapet Capitol Records (USA) ble enige om å distribuere epletiketten frem til 1975, men i etterkant er det blitt bråk om royalties. Det førte blant annet til et forlik i 1989. McCartney har likevel fortsatt med EMI som partner, men nå kan plategiganten begynne å spille «Yesterday» på full guffe i hovedkvarteret i London (balladen er forøvrig spilt over syv millioner ganger på amerikansk radio og TV).

EMI mister imidlertid ikke all kontakt med sin evigunge gullgutt. Han sysler med en en klassisk musikk-karriere i tillegg til popen, og så sent som i fjor høst ga Paul McCartney ut «Ecce Cor Meum», et album fylt med korsang. Det er hans fjerde utgivelse innen den klassiske sjangeren.