Meny

Jobben stjal mobilen min

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Jeg jobber i ABC Nyheter, som eies av ABC Startsiden. For kort tid siden ga Telenor mobilabonnementet mitt til ABC Startsiden. Jeg visste ingenting.

Jeg oppdaget hva som hadde skjedd ved en tilfeldighet, da en bekjent tok kontakt for å høre om jeg hadde flyttet.

- Flyttet? Hvor har du det fra? Jeg har da ikke flyttet.

- Jo, du har flyttet, svarte han.

Det viser seg at den nye adressen min er Sagveien 21 A. Det er ABC Startsidens adresse. Da jeg våknet klokken seks om morgenen var adressen min fremdeles Etterstadsletta 17 A. Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke har flyttet. Eller har jeg det? Noe har i hvert fall skjedd, og noen skal få svare på det.

Jeg ringer kundeservice.

- Du eier ikke telefonabonnementet lengre, sier kundeservice i Telenor.

Kundeservice forteller at abonnementet mitt er overtatt av ABC Startsiden.

Overtatt?

- Ja, de har de juridiske eierskapet, svarer kundeservice.

Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår hva kundeservice snakker om, og etter flere sekunders stille betenkningstid, spør jeg om hvordan noen i det hele tatt kan gå inn og «ta» abonnementet.

Kan man bare gjøre sånn uten videre, uten mitt samtykke?

- Nei.

Men hvorfor har det skjedd her, spør jeg.

- Jeg vet ikke, svarer kundeservice.

Nei vel. Hvis ikke Telenors kundeservice kan svare, hvem kan svare da? Jeg vet såpass at noen skal få svare. Jeg bestemmer meg derfor for å ringe informasjonssjef Arild Johannessen i Telenor Bedrift. Han svarer at «dette må jeg undersøke.»

Etter å ha undersøkt, svarer han bare følgende: - Her har det skjedd en glipp.

Ok. En glipp.

Og så forteller han at en må ha skriftlig samtykke og bestillingsskjema for å overdra et abonnement til bedrift.

- Det er første gang jeg har hørt om problemstillingen, så dette er et engangstilfelle, sier han.

Et engangstilfelle? Det skjedde jo med alle som er ansatt hos ABC Startsiden.

- Det kan hende, men svaret er at man må gjøre det skriftlig for å overdra. Man kan overdra fra privat til privat muntlig, men ikke fra privat til bedrift.

Jeg føler meg maktesløs. Riktignok er jeg sjeleglad for at arbeidsgiveren dekker regningen min, men det får da være måte på. Jeg reagerer på at de kan overta eierskapet uten min viten, og at Telenor sier «Ok, greit.» Riktignok eier Telenor ABC Startsiden, men det er ingen som eier meg.

Jeg har hatt det samme mobilnummeret i årevis, og så kommer noen og tar det ...

Dette må være riv, ruskende ulovlig. Jeg ringer Jon Bing. Jon Bing er professor ved Senter for rettsinformatikk ved Universitetet i Oslo.

Han er som forventet enig med meg i at en abonnementsavtale ikke kan kanselleres uten samtykke. Puh.

- En tredjeperson kan ikke komme og si at «denne avtalen vil jeg ha.» Avtalen skal holdes, sier han.

Men jeg er fremdeles ikke helt fornøyd. Jeg vil at noen skal ta ansvaret. Telenor har ikke tatt noe ansvar - de har jo bare sagt at det har skjedd «en glipp». Som den gravejournalisten jeg gjerne vil være, strener jeg derfor over gangen til økonomisjef Thomas Krogh. Han har ansvaret for mobilabonnementene, og bør kunne svare.

Men neida. Han avviser at ABC Startsiden har noe ansvar for det som har skjedd, og at de «handlet i god tro.»

- Vi regnet med at Telenor tok seg av det med underskrifter og godkjennelser, sier økonomisjefen.

Jeg ringer tilbake til Arild Johannessen i Telenor. Jeg stiller ham følgende spørsmål: «Du sier at det er svikt i rutinene. Det betyr at det kan skje igjen?»

- Det kan jeg ikke utelukke.

Ja vel. Det var jo betryggende.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus