ID-kontroll ved innenlands flyreiser

Fra 1. mars må du vise legitimasjon når du skal ut og fly, uansett destinasjon. Snart må du også identifisere deg med fingeravtrykket ditt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Luftfartsdirektør sier til ABC Nyheter at hensikten med ID-kontroll på fly er å sjekke at det er samme person som reiser som sjekker inn bagasjen. Foto: Karina Rønning.Luftfartsdirektør sier til ABC Nyheter at hensikten med ID-kontroll på fly er å sjekke at det er samme person som reiser som sjekker inn bagasjen. Foto: Karina Rønning.

Fra og med torsdag må du som flypassasjer, ha med deg legitimasjon som du må vise både ved innsjekking og ombordstigning. De som bare reiser med håndbagasje slipper imidlertid å identifisere seg.

Hensikten er å sikre at samme person som sjekker inn bagasje, faktisk også reiser med flyet. Luftfartsdirektør Heine Richardsen avviser overfor ABC Nyheter at dataene skal lagres:

- Det som er hele hensikten, er å få en dokumentasjon der og da på at vedkommende har levert bagasje. Så legger de dette inn i sitt bagasjehåndteringssystem og sammenligner dette med ombordstigningen. Når disse to får en match vet vi at det er samme person som leverte inn bagasje som går om bord, så er denne saken avsluttet fra flyselskapets side.

Informasjonssjef i SAS Braathens Thomas Midteide viser frem utstyr for å sjekke fingeravtrykk. Foto: Kristin Eilertsen.Informasjonssjef i SAS Braathens Thomas Midteide viser frem utstyr for å sjekke fingeravtrykk. Foto: Kristin Eilertsen.

- Hvis vedkommende ikke går om bord så skal den bagasjen kunne plukkes ut av flyet og settes bort, sier han.

Ifølge informasjonssjef i SAS Braathens, Thomas Midteide, så vil den totale innsjekkingen ta noen minutter lengre tid, «men ikke så mye at det betyr forsinkelser».

Lett å forfalske

Det stilles ingen andre krav til identifikasjon enn at den må inneholde navn, bilde og fødselsdato. På spørsmål om det ikke blir lett å forfalske identifikasjonspapirene, svarer luftfartsdirektøren:

- Jo, men vi er ikke ute etter å vite om du er person A, B eller C. Det vi er ute etter det er samsvar mellom bagasjeinnlevering og ombordstigning. At det er samme person som går om bord som leverte inn bagasjen.

Fingeravtrykk

Det arbeides med å ta i bruk såkalt biometrisk identifisering av flypassasjerer. Det betyr at det tas i bruk apparatur som kan lese av ulike former eller mønstre på kroppen, for eksempel fingeravtrykk. SAS Sverige bruker allerede nå fingeravtrykk i identifisering, og Kastrup ventes å være på plass med en løsning innen to måneder.

Når identifisering ved hjelp av fingeravtrykk skal tas i bruk i Norge, kunne ikke Luftfartsdirektøren si noe om, annet enn at det vil komme.

Personvernpolicy