Fargen på drinken kan lure deg
Forskerne JoAndrea Hoegg fra universitetet i Britisk Colombia og Joseph W. Alba fra universitetet i Florida undersøkte hvordan farge, pris og merke påvirker hvilke produkter vi foretrekker.
Forskerne manipulerte appelsinjuice ved å endre farge (fargen var uten smak), søthet (ved å tilsette sukker), og gjennom falsk informasjon om kvaliteten på merkelappene.
De fant, ikke overraskende, at merket hadde betydning når testpersonene skulle velge en juice fremfor en annen. Men merkingen hadde ingen påvirkning på hvordan de oppfattet smaken, uavhengig om juicen var merket som eksklusiv eller som en billigere variant.
Derimot hadde fargen på juice mye å si for hvordan smaken ble oppfattet. For som forskerne sa det: «Farge dominerte smaken.» Faktisk var farge viktigere enn sukker.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenTestpersonene fikk utdelt to kopper med Tropicana appelsinjuice, der den ene juicen var blitt gjort mørkere ved å tilsette farge. Testpersonene oppfattet smaksforskjeller mellom de to - forskjeller som ikke var der. Og det kanskje mest overraskende er at de ikke oppfattet noen forskjell da de fikk to kopper der den ene var gjort søtere enn den andre med sukker.
Selv om de oppfattet den mørke juicen som mørkere enn den andre, mener likevel forskerne at det er usannsynlig at testpersonene har et bevisst forhold til forholdet mellom farge og smak.
Referanse: Hoegg, JoAndrea, and Joseph W. Alba. «Taste Perception: More Than Meets the Tongue,» Journal of Consumer Research: March 2007.